Review: Zoo Tycoon (Xbox 360)

Niet iedereen zal warm worden van Zoo Tycoon, maar fans zullen zich afvragen waarom ze tien jaar hebben moeten wachten op een nieuw deel van de dierentuinsimulator. Verrassend genoeg heeft Microsoft ditmaal besloten geen pc-versie uit te brengen, maar verschijnt Zoo Tycoon alleen voor de Xbox 360 en Xbox One.

De Xbox One sloeg Nederland over, dus moeten we het hier voorlopig doen met de Xbox 360-versie. Nou denk je wellicht ’wat maakt dat uit?', maar er zijn verschillen tussen de beide versies van de game. Zo zijn er op de Xbox 360 maar 65 dieren beschikbaar, terwijl de Xbox One-versie er 101 heeft. Verder zijn de graphics op de nieuwe console beter en is er de mogelijkheid voor de speler om online met drie vrienden aan één dierentuin te werken en op te slaan in de cloud. De versie van de Xbox 360 is dus eigenlijk meer een voorproefje van wat ons later te wachten zal staan bij de launch van de Xbox One.

Anders, maar toch wel fijn

Ik ben dol op dieren, dierentuinen en bouwsimulators. Dus Zoo Tycoon is één van mijn favoriete gamefranchises. Het voelt dan ook weer heerlijk vertrouwd aan om met deze nieuwe game aan de slag te gaan. Doordat het nu een consoleversie is, is het speelmechanisme daarop aangepast. Zo hoef je niet meer zelf wegen aan te leggen. Wanneer je een nieuw verblijf bouwt, worden er automatisch paden aangelegd om het te verbinden met de rest van de tuin. Ikzelf heb daar weinig moeite mee, maar er zullen spelers die liever meer controle hebben zoals vroeger op de pc.

De game bevat verschillende tutorialmissies waar je spelenderwijs steeds meer te weten komt over de verschillende onderdelen van Zoo Tycoon. Ik heb ze niet allemaal gedaan, want het is wel een tikje saai, maar genoeg om te weten hoe je de dierentuin moet aansturen. Er zijn verschillende speelmodi. Zo is er de Vrije Vorm waar je zonder financiële grenzen kunt bouwen wat je wilt. Dan is er de Uitdaging waar je jouw dierentuin moet uitbreiden, geld moet verdienen en missies moet voltooien. Wie nog meer pit wil, kan aan de slag met de Campagne. Daarin heb je 15 scenario's die je tot een goed einde moet zien te brengen.

Je kunt de tuin op twee manieren bekijken, namelijk in de dierentuin- en tycoonweergave. In het eerste geval loopt jouw poppetje door de tuin rond, kun je dieren voeren of wassen en kun je een wagentje rondrijden. In dat laatste bleek ik enorm slecht te zijn, maar gelukkig kun je geen bezoekers aanrijden. De andere weergave is van bovenaf. Handig voor het bouwen en om snel te kijken of alle dieren nog gelukkig zijn.

Beestenbende

Want dat de dieren gelukkig zijn, daar draait de game natuurlijk om. Ze hebben niet alleen eten en een douche nodig, maar ook afleiding en gezelschap. Net als in het echte leven. Dieren die in groepen leven, zijn liever niet alleen. Dus zet een giraffe in haar eentje in een verblijf en het is heel ongelukkig. Een luiaard heeft die behoefte veel minder, hoewel je wel een koppeltje nodig hebt om te paren.

Dan zijn er nog verschillen bij de diersoorten onderling. Iedereen denkt bij leeuwen aan de savanne. In het menu kun je per soort dierenverblijf ook zien wie daar het gelukkigst is. Dus bij de savanne staat de leeuw. Maar bouw je dat verblijf en zet je daar de Aziatische leeuw neer, dan zul je zien dat deze dieren niet blij worden van hun omgeving. Zij willen juist een bosrijke omgeving. Het vergt wat extra denkwerk, maar ik vind het leuk dat Zoo Tycoon zo diepgaand is.

Frontier Developments heeft dan ook National Geographic om advies gevraagd en dat blijkt. Naast dus de eerder genoemde verschillen tussen diersoorten, kun je bijvoorbeeld alleen de olifanten en giraffen met de hand voeren en niet de leeuwen. Verder mag je niet het verblijf in om de olifant te wassen, maar doe je dat (net als in het echt) vanaf de kant met een waterspuit.

Niet perfect, maar wel verslavend

Ik heb genoten van het spelen van Zoo Tycoon, maar vlekkeloos ging het niet. Zo liep tijdens een speelsessie twee keer de boel vast. Eén keer de game, maar de tweede keer de volledige console. Gelukkig is de auto-save heel goed, zodat amper iets van je harde werk verloren gaat. Ondanks de bugs bleef ik maar spelen. Het is gewoon té leuk om jouw eigen dierentuin te runnen en steeds nieuwe dieren aan te schaffen. Het is gewoon weer ouderwets verslavend.