Puzzelen op hoog niveau

Review: The Room Two (iOS)

Er zijn genoeg puzzelgames te vinden op het internet en voor mobiele apparaten. Van Candy Crush tot Criminal Case en van Tetris tot Professor Layton. Maar The Room Two is anders dan de eerder genoemde spelletjes. Heel anders… Dat wordt meteen duidelijk zodra je de game opstart. Verwacht geen geen vrolijke kleuren of muziek. Ook hoef je niet drie steentjes van dezelfde vorm samen te voegen of een raadsel op te lossen.

The Room Two begint, zoals de naam al doet vermoeden, in een donkere kamer. En in die donkere kamer staan twee tafels met doosjes en een vreemde schaal. Er klinkt mysterieuze muziek en de cryptische brief op de tafel biedt ook weinig uitleg. Tijd om alles goed te bekijken. En met goed, bedoel ik héél goed. Overal zitten verborgen knoppen, lades, schakelaars en aanwijzingen. Als hulpmiddel heb je een rood kijkglas die geheime tekens laat zien die je weer verder helpen.

In het begin is het wat overweldigend, omdat er zoveel op je afkomt. De sleutel is om niet teveel te focussen op één object. Opeens zal er een klik zijn in jouw brein en valt alles samen. Misschien omdat je een sleutel vindt voor dat ene slot waar je de hele tijd naar hebt gezocht of het boegbeeld voor het schaalmodel van een schip die weer een deurtje opent. Zo kom je steeds een stapje verder tot je het juweel tevoorschijn tovert waarmee je verplaatst wordt naar de volgende kamer met nog meer puzzels.

Maar mocht die klik er toch niet komen, dan zijn er nog de hints. Want een puzzelgame kan gewoonweg niet zonder. Als je vastzit en geen uitweg meer ziet, zou je het spel weg kunnen leggen voor iets anders en dat willen de makers natuurlijk voorkomen. Maar je moet er in The Room Two wel voor werken, want je krijgt niet meteen alle hints op een presenteerblaadje. Het spel geeft een aanwijzing en daarmee moet je weer verder zoeken. Mocht dat niets opleveren, dan pas krijg je de volgende hint.

Zonder hints kun je bijna niet, maar fanatieke puzzelaars kunnen ze desgewenst uitzetten. Ik kon soms ook niet zonder de hints, want The Room Two is echt een hersenkraker. De puzzels uit de Da Vinci Code van schrijver Dan Brown zijn er niets bij. Er hangt continu een mysterieuze sfeer en soms vond ik het zelfs een beetje eng worden. Maar het spel laat je niet los. De puzzels schreeuwen er gewoon om opgelost te worden en eigenlijk kun je The Room Two pas weg leggen als je het helemaal uitgespeeld hebt.

The Room Two is beschikbaar voor de iPad en iPhone voor €2,69. Binnenkort verschijnt ook een versie voor Android-apparaten.