Wereld van verschil

Review: Broken Age (pc)

Broken Age was in 2012, toen nog onder de werktitel Double Fine Adventure, een regelrechte hit op investeringswebsite Kickstarter. Studio Double Fine had $400.000 nodig voor een nieuw project, maar haalde uiteindelijk meer dan $3 miljoen op. Dat is op zichzelf natuurlijk een hele prestatie, maar dan verwacht je wel een heel speciale game.

Het is lang geleden dat ik achter de computer een point-and-click-game heb gespeeld. Dat zijn games waarin je voorwerpen of personen aan moet klikken om een bepaalde actie te initialiseren. Vroeger had je klassiekers als Maniac Mansion en Monkey Island, maar steeds vaker zijn dit soort spellen te vinden voor de smartphone of tablet omdat een aanraakscherm ideaal is bij het aanwijzen waar de personages naar toe moeten lopen. Zeg maar point-and-tap.

In Broken Age staan de personages Shay en Vella centraal. Het verschil tussen beide kan bijna niet groter zijn. Shay is een jongen die in zijn eentje is opgegroeid op een ruimteschip. Spannend kun je zijn leven niet noemen, want de boordcomputer is heel beschermend en staat niet toe dat hij mogelijk in gevaar komt. Vella treffen we aan als ze zich klaarmaakt om opgeofferd te worden aan een gruwelijk monster. Het hoort een hele eer te zijn, maar daar denkt onze heldin uiteraard heel anders over. Liever gaat ze de strijd met hem aan, dan dat ze als hapje eindigt in zijn maag.

Je mag zelf bepalen met wie je begint. Ik koos voor Vella. Wellicht is het cliché, maar ik speel gewoon graag met een vrouwelijk gamepersonage als ik de keuze heb. En wat is er niet leuk aan Vella? Ze is mooi, intelligent, grappig en ze heeft vechtlust. Shay is in dat opzicht saaier, maar dat is wellicht logisch voor een jongen die nooit wat heeft meegemaakt en ietwat wereldvreemd is. Zijn grote avontuur moet nog beginnen, maar het duurt even voordat hij echt op eigen benen gaat staat.

Zoals een point-and-click-game betaamt zijn er veel puzzels die opgelost moeten worden voordat je van A eindelijk naar B kunt. Je moet met iedereen praten en alle voorwerpen bekijken die op je pad komen om zo hints te verzamelen. Met wat geluk weet je dan inmiddels hoe je tot de oplossing van het probleem komt. Even een voorbeeld. Vraag me niet waarom, want ik wil niet teveel verklappen, maar Shay moet op een gegeven moment een hele kleine helm op. Zijn hoofd is echter te groot. Door het ruimteschip te onderzoeken, zul je er achter komen dat de liften een apart effect op zijn lichaam hebben.

Broken Age is een aanrader, zeker nu er in januari toch bijna geen games verschijnen. Het daagt je uit, terwijl je een interessant verhaal voorgeschoteld krijgt in een prachtig vormgegeven wereld. Daarnaast zijn acteurs als Elijah Wood, Jack Black en Wil Wheaton aangetrokken om de personages tot leven te brengen. Nu ik dit schrijf, krijg ik meteen zin om verder te spelen. Vella en Shay hebben mijn hulp dringend nodig!

Broken Age is vanaf 28 januari voor de pc te downloaden via Steam. Wie het eerste deel van de game koopt voor €22,99, krijgt het tweede deel gratis zodra deze beschikbaar is.