Fantasy met diepgang

Review: Age of Wonders III (pc)

Bij fans van strategische games zal de titel Age of Wonders waarschijnlijk een belletje doen rinkelen. De serie van de Delftse ontwikkelstudio Triumph heeft na ongeveer tien jaar een nieuw deel gekregen. Age of Wonders III is weliswaar in een modern jasje gestoken, maar de basis is hetzelfde gebleven: als speler moet je een rijk opbouwen.

Age of Wonders III van de grond krijgen had nogal wat voeten in de aarde. Het is tegenwoordig mogelijk om zelfstandig iets uit te brengen zonder bij de grote gamesuitgevers aan te kloppen. "Je kunt rechtstreeks games aan de man brengen via bijvoorbeeld Steam of mobiele platformen", vertelt medeoprichter Lennart Sas van Triumph. "Maar dan heb je geld nodig."

"Je hebt nu Kickstarter waar fans geld kunnen investeren om een project gefinancierd te krijgen. Maar toen wij Age of Wonders III opzetten, begon Kickstarter net." Gelukkig kwam de oplossing van de Zweedse Minecraft-bedenker Markus 'Notch' Persson. Als groot fan bood hij aan om in de nieuwe Age of Wonders te investeren terwijl Triumph de rechten behield en volledige creatieve vrijheid kreeg.

Strategische games zijn vaak complex. Voor nieuwkomers kan dat heel intimiderend zijn, maar de makers willen met Age of Wonders III niet alleen de die hards aanspreken. Ze hebben geprobeerd om de introductie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo zijn er instructies beschikbaar waarbij je al spelend steeds meer over de game leert. Daarnaast krijg je extra informatie als je met de muis over de icoontjes in het menu zweeft en is er bovendien een indrukwekkende encyclopedie.

De beste manier om het te leren, is gewoon beginnen. Natuurlijk zul je soms falen en gaan gevechten verloren. Het is mij ook menig keer overkomen. In het begin stuurde ik iets te voortvarend al mijn manschappen naar de vijand. Dat bleek niet zo'n goed plan, maar een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen.

De diversiteit van Age of Wonders III is leuk. Het draait niet alleen om de gevechten; je bent ook bezig jouw rijk te vergroten door kolonisten erop uit te sturen om nieuwe nederzettingen te bouwen. Daarnaast kom je met diplomatie een heel eind. Speel je liever in je eentje, dan kun je, los van het verhaal, missies uitvoeren tegen computergestuurde tegenstanders. Wie meer uitdaging wil, kan online zijn krachten met anderen meten.

Wie graag aan het denken wil worden gezet en van fantasy houdt, mag Age of Wonders III niet missen. De game biedt een mooie, rijke wereld en veel diepgang.