Review: Watch Dogs (PlayStation 4)

Ik rij rond in een sportwagen die een ’mannetje’ voor mij geregeld heeft. Ik ben op weg naar mijn volgende missie, het hacken van een aantal servers, maar opeens krijg ik de melding dat in de buurt een misdaad gepleegd gaat worden. Rij ik door of ga ik helpen? Dat is een keuze die je regelmatig zult moeten maken in Watch Dogs.

Eén foutje. Dat was genoeg om het leven van hoofdpersoon Aiden Pearce overhoop te halen. Door zijn hackpraktijken trok hij de aandacht van de verkeerde mensen. De crimineel die vervolgens ingehuurd werd om Aiden een lesje te leren, veroorzaakte een ongeluk waar zijn onschuldige nichtje bij om het leven kwam. Sindsdien wordt de hacker gedreven door wraak. Hij moet en zal de opdrachtgever vinden. Maar makkelijk is die zoektocht niet en Aiden gaat soms letterlijk over lijken.

Het hacken verloopt via Aidens zeer geavanceerde smartphone. Door zendmasten in de omgeving te hacken, krijg je vervolgens toegang tot informatie over stadsbewoners (zijn ze in gevaar of hoeveel geld kun je stelen?) en controle over bijvoorbeeld de stoplichten. Maar via de telefoon kun je ook een vervoermiddel regelen, zodat je niet altijd auto’s hoeft te stelen. Tijdens het hacken kun je ook gesprekken afluisteren. Vaak zijn die nutteloos, maar het is verbazingwekkend hoeveel van dit soort content Ubisoft hiervoor heeft toegevoegd aan de game.

Flink aan het werk

Hoewel het vinden van de dader belangrijk is, ben je in Watch Dogs niet continu bezig met Aidens wraakmissie. Soms moet je een klus uitvoeren voor iemand, zodat diegene jou straks weer verder helpt elders in het verhaal. Zo wordt Aiden bijvoorbeeld ingezet om mensen of goederen te vervoeren. Verder zit de game vol extra missies, uitdagingen en de online multiplayer modus. Je hoeft je in deze open wereld van Chicago je niet te vervelen.

Zo zijn er de eerder genoemde misdaden waarbij je de dader moet uitschakelen. Daarvoor krijg je meldingen tijdens het rijden of lopen, maar ze vinden soms recht voor jouw neus plaats en ook tijdens de afgeluisterde telefoongesprekken kom je veel te weten. In het begin deed ik deze missies vaak tussendoor, maar er zit veel herhaling in. Dan sta je voor de zoveelste keer bij een garage waar iemand wordt omgelegd. Op een gegeven moment leidt het te veel af en wordt het saai. Dus ga je het negeren. Het afschieten van criminelen is sowieso geen goed idee. Het veroorzaakt paniek in plaats van bewondering.

Bij de multiplayer zijn er veel mogelijkheden. Voor ieder zit er wel wat wils tussen. Zo zijn er races, missies waarbij je de andere spelers moet uitschakelen en tal van ‘stealh’ missies. Ik vind het hacken van andere spelers het leukst. Daarbij moet je de ander succesvol hacken en vervolgens volledig opgaan in de mensenmassa, zodat je niet herkend en opgemerkt wordt. Dat is best wel spannend, want je bent gewend om steeds rond te rennen en nu moet je Aiden juist rustig en nonchalant weg te laten lopen.

Bescherm je reputatie

Watch Dogs geeft de spelers geen invloed op het verhaal, maar er is wel een reputatiesysteem. Zien de stadsbewoners je als iemand die goed doet? Dan zullen ze minder snel de politie bellen als je een boef uitschakelt. Maar is de reputatie slecht, dan bellen ze meteen het alarmnummer. Dat kun je overigens voorkomen door de telefoon af te pakken, maar erg vriendelijk is het niet.

Ik heb mijn best gedaan om Aiden, ondanks zijn rücksichtsloze wraakmissie, goed neer te zetten, maar helaas verandert dit zodra hij achter het stuur kruipt. Rijden is niet mijn sterkste punt en helaas willen er wel eens gewonden en zelfs doden vallen als ik bijvoorbeeld aan de politieauto’s probeer te ontsnappen. De makkelijkste manier om dit te doen? Gewoon in het water springen en wegzwemmen. Er komt toch geen politieboot om je op te vissen.

Vermakelijk resultaat

Watch Dogs doet aan de Grand Theft Auto-serie denken, maar bereikt dat niveau niet helemaal. Veel van de extra missies leiden teveel af van het hoofdverhaal. Wat de game wel goed doet is de verschillende speelmanieren ondersteunen. Wie graag sluipend en verborgen een missie wil op lossen, krijgt daar voldoende mogelijkheden voor dankzij het hacken. Schiet je liever een weg naar buiten? Dan kan dat ook. Hierdoor zal Watch Dogs een grote groep gamers aanspreken en ongetwijfeld bezig houden. Daarnaast ziet de game er erg goed uit en is over de soundtrack goed nagedacht.