Review: Gran Turismo 6 (PlayStation 3)

Gran Turismo 6 excelleert op dezelfde punten als zijn voorgangers deden. Maar het lijdt ook onder dezelfde zwaktes. De graphics en physics zijn top, maar de gameplay laat nog enigszins te wensen over.

Realisme

Al vijftien jaar lang proberen de makers van de immens populaire Playstation serie Gran Turismo, het midden te vinden tussen een realistische racesimulator en een leuk racespel. Het zesde deel, dat de laatste Gran Turismo is die op de Playstation 3 verschijnt, bewijst maar weer eens hoe lastig dat is.  Met bepaalde aspecten staat het spel als vanouds op eenzame hoogte. De grafische weergave van auto’s en circuits is zo goed als levensecht. En de zogenaamde ‘physics-engine’, verantwoordelijk voor de simulatie van het weggedrag van de auto’s, is beter dan ooit. Nog altijd niet zo goed als van bepaalde racesims die voornamelijk op de PC worden gespeeld, maar zeker voldoende levendig en divers om zelfs een ervaren automobilist te boeien. Wel is duidelijk zichtbaar en voelbaar dat de nieuwste van de in totaal 37 circuits, en de paar honderd nieuwste van de in totaal 1200 auto’s beter nagemaakt zijn dan de modellen die al sinds Gran Turismo 4 in de gamereeks voorkomen. Op het juiste circuit en in de juiste auto met de juiste banden eronder, kan de game je echt doen vergeten dat je thuis voor de TV zit en niet echt over de Nordschleife boendert. Temeer omdat weerseffecten zoals de lichtinval, regen en luchtvochtigheid met een mate van precisie zijn gereconstrueerd die zijn weerga niet kent.

Werken in plaats van spelen

Anderzijds is racen in een omgeving waar bovenstaande criteria niet worden vervuld, een tamelijk klinische en onrealistische bezigheid. Soms versterkt door een nog altijd tamelijk beroerde geluidsnabootsing en ondermaats presterende computertegenstanders die niet bepaald een belevenis opwekken waarin je tegen echt mensen racet. Wie dat wil, zal zich moeten wenden tot de prima online racefunctie. Hoewel bij veel computergames tegenwoordig steeds meer nadruk  ligt op de online-ervaring, had de single-player carriéremodus van Gran Turismo 6 absoluut beter gekund. Races winnen en de daarvoor benodigde rijbewijzen behalen is veel te eenvoudig geworden. Hierdoor is het spelen van het spel totdat je genoeg credits hebt verzameld om je droomgarage samen te stellen en daarmee online te gaan racen of jezelf uit te dagen steeds harder te gaan, meer werk dan vertier. Meer dan ooit voelt Gran Turismo als bezigheidstherapie voor liefhebbers van auto’s besturen en verzamelen, en niet als een racegame in de breedste zin van het woord.

Op zoek naar de uitdaging

Als speler moet je zelf op zoek naar een uitdaging, in plaats van dat die je wordt aangereikt zoals in andere racespellen. Degene die tijd en zin heeft om die uitdaging op te zoeken, zal Gran Turismo 6 net zo vermakelijk vinden als de voorgaande delen. Voor hen is de prijs van € 59.99 zeker niet te hoog. De betere grafische weergave, nieuwe ‘content’ en geoptimaliseerde rijsimulatie is voor hen een ruimschoots voldoende beweegreden om de titel aan te schaffen. Maar de gamer die al met een schuin oog naar andere titels kijkt, zal de komende maanden misschien wel moeten worden overtuigd door de vele updates die voor Gran Turismo 6 op stapel staan, en het spel stapsgewijs uitbreiden en verbeteren. De eerste weken sinds de release is er al een aantal omvangrijke updates verschenen, dus Polyphone Digital is wat dat betreft op de juiste koers. Daarmee kan de game hopelijk uitgroeien tot datgene wat de makers nu al beweren dat het is: ‘The Ultimate Driving Simulator’. De basis daarvoor ligt er, maar de invulling is wat ons betreft pas half af.