Hardhandige Bromsnor

Review: Need for speed: Rivals

Nu de PlayStation 4 in het wild is te krijgen, kunnen we eindelijk aan die nieuwe gamegeneratie beginnen. Opvallend genoeg zijn er voor de nieuwe Sony-spelcomputer weinig racegames beschikbaar. De enige is Need for speed: Rivals . Gelukkig is dat een toppertje…

De game draait helemaal om de rivaliteit tussen straatracers en de politie. Als speler kun je dan ook een kant kiezen: als je liever het illegale racecircuit domineert, moet je maar in een snelle Porsche stappen en aan wedstrijden meedoen. Ben je iets strenger aangelegd, dan kun je in een supersnelle politiewagen stappen. Eén probleem: op de controller zit geen 'arrestatie'-knop. Wat doe je dan als rechtgeaarde Bromsnor? Juist, je ramt die racers gewoon van de weg totdat ze total loss in de berm liggen te creperen.

Het gaat er dus nogal hardhandig aan toe. Zowel racers als agenten kunnen gebruikmaken van speciale krachten. Zo kan met één druk op de knop een elektrische schok worden afgegeven, waardoor andere racers aan de kant worden geblazen. Of gooi een mijn achter je auto terwijl er zo'n vervelende agent achter je aanzit.

De manier waarop het spel is opgezet, is best opvallend. Er is geen menu voorhanden waaruit je races en evenementen selecteert, maar je hebt een grote open spelwereld tot je beschikking. De races bevinden zich overal en je moet dan ook naar de locatie rijden voordat je kunt beginnen. Door te racen en - belangrijker nog - te winnen, verdien je ervaringspunten, waardoor je in 'level' stijgt en je nieuwe auto's en upgrades ontsluit. Zorg ervoor dat je op tijd naar een van je verschillende schuilplaatsen gaat om deze punten op te slaan. Word je namelijk gearresteerd, dan ben je al je punten kwijt. Ga je door het leven als politieagent, dan krijg je juist alle punten die een racer tot dan toe had opgespaard. Een interessante wisselwerking dus!

Nog leuker is dat de game standaard andere spelers in je sessie toelaat. Zie je een andere racer voorbijsjezen, dan bestaat de kans dat dit een andere speler is. Zit de penoze achter je aan? Dan kan dat zomaar een andere Need for speed -speler zijn. Alleen jammer dat er niet echt goede manieren zijn om alle spelers bij elkaar te krijgen om echt samen te spelen. Ze zitten toch al in je game!

Dat mag de pret niet drukken, want NFS: Rivals speelt erg lekker en biedt uren raceplezier.