Review: Killzone: Shadow Fall (PlayStation 4)

Als je de nieuwe PlayStation 4 koopt, heb je natuurlijk ook een game nodig. Mijn advies? Neem shooter Killzone: Shadow fall, exclusief gemaakt voor deze spelcomputer.

In de laatste tien jaar heeft Neerlands trots Guerilla Games van het Killzone -universum een interessante achtergrond gemaakt voor de gameverhalen. De eeuwige vijand, de Helghast, is verworden van ruimtenazi's tot een volk met een verhaal. In Shadow fall wordt dat nog interessanter.

Het spel speelt zich 30 jaar na Killzone 3 af. De thuiswereld van de Helghast is compleet verwoest en de overlevenden wonen nu als vluchtelingen op de planeet van hun aartsvijand, de ISA. Dat dit spanningen oplevert, moge duidelijk zijn. Beide facties worden gescheiden door een enorme muur die moet voorkomen dat er een nieuwe oorlog uitbreekt. Uiteraard kan dat nooit lang goed gaan. Als speler kruip je in de huid van een shadow marshall , een elite-soldaat van de ISA, en meng je je in het conflict.

Nou, dat wordt dus weer knallen, toch? Zeker, alleen heb je ditmaal iets meer keuze in hoe je elke situatie aanpakt. De levels in Shadow fall zijn over het algemeen groter en ruimer dan in voorgaande Killzone -games, wat je meer tactische mogelijkheden geeft. Daarbij heb je nu een OWL, een kleine vliegende robot. Die kan je helpen in gevechten door bijvoorbeeld de vijand te flankeren of door een computer te hacken.Wat vooral opvalt, is hoe geweldig mooi deze game eruit ziet. Dat mag natuurlijk ook wel: je hebt net €400 neergeteld voor een gloednieuwe spelcomputer.

Dan is er nog de multiplayer. Wil je online op je PlayStation 4 gamen, dan is deze game je beste plek om in te stappen. Tuurlijk, er is ook een Call of duty te spelen, maarKillzone biedt ook wat nieuws. Weg zijn namelijk de ervaringspunten om te stijgen in level, het draait allemaal om 'challenges', oftewel uitdagingen. Door deze specifieke missies uit te voeren - variërend van 'Dood een vijand met een mes' tot 'Dood een vijand met een mijn ' - stijg je in rang. Een frisse aanpak!

'Frisse aanpak' is sowieso een goede term voor Killzone: Shadow fall . Het voelt nog steeds als een Killzone -game, maar met een aantal welkome vernieuwingen. Het ziet er dankzij de rekenkracht van de PlayStation 4 geweldig mooi uit.