Nieuws/Binnenland

Review: Tomb Raider: Definitive Edition (PlayStation 4) en Fable: Anniversary (Xbox 360)

Het zal veel gamers de afgelopen spelcomputergeneratie niet zijn ontgaan dat ontwikkelaars graag een oude game oppoetsen om hem in HD opnieuw uit te brengen. Die trend gaat ook nu er nieuwe consoles zijn, gewoon door. Bewijzen 1 en 2: Tomb Raider: Definitive Edition voor de PlayStation 4 en Fable: Anniversary voor de Xbox 360.

Tomb Raider: Definitive Edition

De nieuwe versie van het nog niet zo lang geleden uitgekomen Tomb Raider is simpel uit te leggen: het gaat om dezelfde game als die voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3 is uitgekomen, maar dan mooier en met alle uitbreidingen al ingebouwd. 

Je kruipt nog steeds in de huid van een jonge Lara Croft, die met haar schip tegen de klippen loopt bij een groot tropisch eiland. Hier spelen zich rare dingen af en het is aan Lara om niet alleen levend van het eiland te komen, maar ook om uit te zoeken wat er nou precies gaande is.

Heb je als gamer ook wat aan deze overzetting? Ja, eigenlijk wel. Naast het feit dat het hele spel nu in Full HD 1080p-resolutie getoond wordt, draait het geheel ook een stuk vlotter. De makers stellen dat 60 beelden per seconde gehaald wordt, en in veel gevallen is dat ook te merken. Soms, als het druk is op het scherm, duikt deze framerate duidelijk onder de 60, maar het hakkelt nooit en het spel speelt gewoon lekker weg.

Heb je het origineel al gespeeld op een oudere console, dan kun je deze versie rustig overslaan. Heb je Tomb Raider nog in handen gehad en zoek je een toffe avonturengame om op je PS4 te spelen, dan is dit een prima keuze. Het enige dat mij een beetje steekt, is dat de uitgever de volle mep van €60 vraagt voor een inmiddels al oude game. Een iets lager prijskaartje was sympathiek geweest.

Fable: Anniversary

De Fable-reeks bestaat tien jaar en uitgever Microsoft viert dat door het origineel eens flink op te poetsen. De game is helemaal overgezet naar een nieuwe grafische engine, wat ook wel mocht want het origineel stamt uit de tijd van de allereerste Xbox.

In Fable kruipt de speler in de huid van een held in het fabelachtige land Albion. In deze rol moet hij klusjes uitvoeren voor de arme burgers van het land, die constant worden dwarsgezeten door monsters en andere nare wezens. Uiteraard is er ook een wereldbedreigend gevaar, waartegen de speler ten strijde trekt. 

Het unieke aan Fable was altijd dat je helemaal zelf je virtuele leven kunt inrichten. Wil je een enorme klootzak zijn, dan is die keuze er. Heb je de dief verslagen, dan kun je bijvoorbeeld het geld van het slachtoffer gewoon zelf houden. Uiteraard kun je ook de ultieme goedzak zijn. Hoe je ook leeft: het heeft invloed op hoe je eruit ziet. Ben je een slechterik, dan krijg je hoorns en een angstaanjagend uiterlijk. Een ware held krijgt juist een engelenaangezicht. 

Ook het vechtsysteem werkt na al die jaren nog wonderwel. Zoals in andere rollenspellen verzamel je ook in Fable de nodige nieuwe wapens en andere accessoires en ook dat blijft gewoon verslavend. 

Het begint een beetje te wringen in de hoekjes en kieren van het spel, waardoor je echt merkt dat je met een tien jaar oude game te maken hebt. Zo is de draaicirkel van je personage voor hedendaagse standaarden enorm. Dat lijkt een klein detail, maar hierdoor wordt het bewegen al gauw een helse klus zodra je niet veel ruimte hebt.  Ook de ingesproken stemmetjes zijn allemaal wat krakkemikkig en niet echt meer van deze tijd. 

En dan hebben we het over de talloze fouten en vastlopers nog niet gehad. Fable: Anniversary had nog wel wat langer getest mogen worden. Vast komen te zitten achter een object in de spelwereld is prima mogelijk en ook de laadtijden zijn niet echt wat je noemt kort. 

Fable: Anniversary laat zien dat de kern van het originele spel de tand des tijds prima overleeft, maar aan de randen is het allemaal niet zo opgepoetst als had gemoeten. De fouten zorgen ervoor dat Anniversary alleen aan te raden is voor de oudere gamers die echt nostalgische gevoelens voor het origineel hebben.