Review: Bravely Default (3DS)

De Japanse spellenmaker Square Enix staat bekend om traditionele rollenspellen zoals Final Fantasy en Dragon Quest. Deze langlopende series hebben hun vaste spelelementen. Met het nieuwe Bravely Default wordt de kans geschapen een hele nieuwe kant op te gaan.

Verfrissend. Zo zou ik Bravely Default voor de 3DS willen omschrijven. In de kern is het een traditioneel Japans rollenspel. Er is een fantasiewereld die bedreigd wordt door een grote ramp, waarbij monsters het vredige koninkrijk overspoelen. Een naburig rijk maakt van de gelegenheid gebruik om een oorlog te beginnen. Een klein groepje helden, aangevoerd door een 19-jarige herder genaamd Tiz Arrior die zijn dorp verzwelgt ziet worden, zal de orde moeten herstellen.

Plan je gevecht goed

Tot zover het geijkte pad. Waar Bravely Default in uitblinkt en vernieuwt, is het vechtsysteem. Om beurten speel je je stappen uit. Je valt aan, gebruikt een toverspreuk of heelt je teamgenoten. Dit is nog vrij traditioneel. Maar je kunt het patroon doorbreken door Brave of Default (verwijzend naar de eigenaardige titel van dit spel) in te zetten. Met Brave kun je tot vijf onafgebroken aanvallen inzetten. Met Default spaar je aanvallen op. Dit zorgt voor een tactisch element in de speelwijze. Vijf slagen achtereen uitvoeren klinkt aanlokkelijk om een tegenstander flinke schade toe te brengen. Maar lukt het daarmee niet om die tegenstander uit te schakelen, dan staat jouw personage dus tot vijf beurten onbeschermd voor de tegenaanvallen. Zeker in baasgevechten is het zaak om Brave en Default goed in te zetten. Je kunt Brave en Default over je personages verdelen. Zo kun je sommigen extra in de aanval zetten, terwijl anderen met Default in de luwte staan.

Verder maakt de game gebruik van een ‘job system’. Door bazen te verslaan, kun je hun ‘job’ overnemen. Je kunt deze jobs aan één van jouw personages toewijzen. Zo zijn er de voor rollenspelen bekende jobs als ‘mage’, ‘monk’ en ‘thief’. Nieuw zijn minder voor de hand liggende jobs als ‘pirate’ en ‘vampire’.  Elke job komt uiteraard met zijn eigen special moves. Moves worden in de loop der tijd vrijgespeeld. Ook hier geldt weer dat het de moeite loont om tactisch de jobs over je personages te verdelen.

Nieuwe ideeën

Verder experimenteert Square Enix nog met enkele kleine nieuwe ideetjes. Zo kun je het dorpje van Tiz laten herbouwen door arbeiders en middelen beschikbaar te stellen. Hiermee haakt de ontwikkelaar aan op de populaire mini simulatiespelletjes die erg populair zijn op de smartphone en tablet. Denk aan Smurf’s Village en SimCity Deluxe. Via Streetpass kun je het werk laten versnellen door arbeiders over en weer te sturen naar 3DS’en van voorbijgangers. En dan is er nog de toevoeging van microtransacties. Je kunt SP kopen via de online winkel. Gelukkig is dit niet noodzakelijk om de game op normale wijze uit te spelen. Je bepaalt zelf of je, bovenop de aanschaf van de game, extra euro’s uit wilt geven om sneller het einde van de game te halen.

Verfrissende rpg

Tot slot nog een opmerking over de visuele presentatie. Bravely Default is één van de weinige games waar je echt het gevoel krijgt om de 3D modus volledig open te zetten om zo te kunnen genieten van de diepte. De landschappen, steden en dorpen lijken allemaal handgetekend en zijn stuk voor stuk een lust voor het oog. De tussenfilmpjes zien er gelikt uit. Ja, de game voelt verfrissend en (voor fans van rollenspellen) tegelijk vertrouwd aan. Een welkome aanvulling en dikke aanrader.