Geen spijt van Hope

Review: République

Ontwikkelaars zoeken in deze moeilijke financiële tijden, via investeringswebsites als Kickstarter, hun heil bij particulieren om gameprojecten toch gefinancierd te krijgen. Ik snuffel daar ook vaak rond op zoek naar leuke games of gadgets.

Veel heb ik nog niet geïnvesteerd, want ik ben kieskeurig. Zo moet het project me persoonlijk aanspreken, goed in elkaar steken en bovenal betrouwbaar zijn. Hoe dan ook heb je wel geduld nodig, want de ontwikkeling van een game kan heel wat tijd in beslag nemen.

Zo liep ik in mei 2012 tegen République aan. Het gonsde op het internet over deze nieuwe game, dus besloot ik een kijkje te nemen. De game sprak me direct aan. Het spelmechanisme was interessant, de eerste beelden zagen er goed uit en de studio Camouflaj was duidelijk serieus met de ontwikkeling bezig, maar het was vooral het hoofdpersonage Hope die me meteen aansprak. Hoe zij de speler via de telefoon om hulp smeekte, deed mij niet twijfelen om mijn steun toe te zeggen aan het project.

Nu is République dan eindelijk uit. De titel slaat op de totalitaire staat waarin Hope leeft. De machthebbers houden hun onderdanen continu in de gaten via camera's en men bepaalt voor jou wat goed voor je is. Enig verzet wordt bruut neergeslagen. République start op het moment dat Hope in de cel zit omdat ze een verboden manifest in bezit had. Via een gestolen smartphone spreekt ze jou als speler direct aan. Tijd om de handen uit de mouwen te steken en haar veilig te laten ontsnappen.

Ik had het al eerder of het spelmechanisme. Deze is anders dan in menig andere game. Jij bestuurt Hope namelijk niet. De speler heeft eigenlijk een ondersteunende rol. Als hacker heb je toegang tot het surveillance systeem van de République. Alles wat op het systeem aangesloten is, is te manipuleren. Zo heb je controle over de camera's waardoor je kunt zien wat voor Hope op het pad ligt. Is de kust veilig, dan geef je haar een seintje waar ze naartoe moet lopen.

De boel is natuurlijk streng beveiligd en een groot deel van tijd ben je aan het bedenken hoe je de bewakers ontwijkt. Hope is geen soldaat of vechter die de vijand uit kan schakelen. Als wegglippen toch niet lukt, dan komt peperspray of een taser. Maar die liggen niet overal voor het grijpen. Verder hack je computers en telefoons voor informatie en kun je elektronische deuren openen of sluiten. Als een bewaker bijvoorbeeld in een kamertje zit, sluit je gewoon de deur en kan Hope ongezien langslopen.

Ik voelde me echt betrokken bij Hope. Je wilt niet anders dan haar helpen. Het voelt dan ook rot als je faalt en ze weer opgepakt wordt. Maar het is nooit game over. Je bevrijdt haar gewoon weer en gaat verder waar je gebleven was. République is alles geworden wat ik gehoopt had en van mijn investering heb ik dan ook geen seconde spijt gehad.

De eerste deel van République is voor €4,49 te downloaden voor de iPhone en iPad. Bevalt het? Dan kun je alvast deel twee tot en met vijf vooruit bestellen voor €13,99.