Iconen samen ten strijde

Review: Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney

Professor Layton en Phoenix Wright zijn geen onbekenden voor bezitters van een DS of 3DS. De puzzeloplossende professor heeft al ruim 15 miljoen exemplaren van zijn zes games verkocht en advocaat Wright probeert al vier titels lang op een vaak knullige manier rechtszaken op te lossen. Dat die twee nu samen in één game zouden zitten, dat zag niemand aankomen.

Het is de mysterieuze Maeve die de paden van Hershel Layton en Phoenix ”Nick” Wright doet kruisen. Normaal bevinden de heren zich op verschillende continenten, maar de advocaat is toevallig op reis naar Londen voor een uitwisselingstraject. Maeve klopt als eerste bij Layton aan voor hulp, maar plotseling wordt ze ontvoerd door een heks. Een poging om haar te vinden zorgt ervoor dat Layton en zijn leerling Luke via een magisch boek getransponeerd worden naar de middeleeuwse stad Labyrinthia.

Phoenix en zijn paranormale hulpje Maya belanden vervolgtokeens via datzelfde boek ook in Labyrinthia. Daar moet de advocaat wellicht zijn moeilijkste rechtszaak ooit tot een succesvol einde brengen. Maeve moet namelijk voor het gerecht verschijnen op verdenking van hekserij. Terwijl Phoenix zich de bizarre wetten van het land eigen maakt, probeert professor Layton de mysteries van Labyrinthia te ontrafelen.

Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney bevat de spelelementen van beide games. In de stijl van de Professor Layton-games moeten er puzzels en raadsel worden opgelost. Als je vast komt te zitten zijn er de hintmuntjes die je in kunt zetten voor aanwijzingen. Deze zijn voor het eerst ook te gebruiken in de rechtbank met Phoenix. Daar moet je verdachte ondervragen en bewijs presenteren om de waarheid boven tafel te halen. Dat is niet altijd makkelijk dus die muntjes komen goed van pas.

Wat ik zo jammer vind aan deze game is dat het zo lang duurt voor beide heren samenkomen. De aanloop is erg lang en in de tussentijd schakel je steeds tussen het oplossen van puzzels met professor Layton en de rechtbankactiviteiten van Phoenix. Hierdoor voelt het alsof ze twee games in elkaar hebben geschoven, in plaats van één nieuwe game te maken.

Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney is geen slechte game en spelers zullen zich prima vermaken met de avonturen van beide heren. Maar ik had net iets meer gehoopt. Als twee ervaren en succesvolle teams hun krachten bundelen, dan moet er toch iets spectaculairders zijn dan wat Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney uiteindelijk geworden is? Deze game voelt te veilig en weinig verrassend. De makers hadden best meer risico mogen nemen.

Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney ligt in de winkel voor de Nintendo 2DS en 3DS.