Fans lachen zich gek

Review: South Park: The Stick of Truth

Een momentje om je even heel oud te voelen: South Park gaat alweer 17 jaar mee. In die tijd zijn er, zoals dat gaat met succesvolle series, talloze games uitgekomen die op deze reeks zijn gebaseerd. Helaas zijn er erg weinig echt leuk om te spelen. Met South Park: The stick of truth hopen de makers die negatieve trend te stoppen.

De opzet van het spel is in elk geval origineel: een Role Playing Game (RPG) zoals je normaal gesproken in het Dungeons & dragons -universum zou tegenkomen. Alleen gaat het in plaats van kerkers en draken om de straten van het plaatsje South Park en neem je het op tegen kinderen en volwassenen.

Als speler kruip je in de huid van een kind dat pas naar South Park is verhuisd. Terwijl je buiten vrienden probeert te maken, word je in een groot spel meegesleurd dat is bedacht door Eric Cartman. Het bekende dikkerdje met de nogal politiek incorrecte opvattingen heeft namelijk alle kinderen in de stad zover weten te krijgen om mee te doen aan een groot fantasy-rollenspel. Deze draait om een oorlog tussen de donkere elfen en de mensen, met als inzet de stok uit de titel. "Degene die de stok bezit, bestuurt het universum", zo gaat de legende. Zo krijg je toch een beetje te maken met kerkers en fantasiewezens.

Zoals gezegd heeft de game de structuur van een traditionele RPG. Het begint al met de keus voor een spelersklasse: vechter, dief, magiër of.... jood. De typische South Park-humor hakt er meteen in. Verder verzamelen je helden tijdens het spelen ervaringspunten waardoor je nieuwe technieken kunt leren die je weer in gevechten helpen. Ook vind je her en der nieuwe wapens en accessoires die je sterker maken.

De South Park-humor is dus te proeven en ook zijn er tal van verwijzingen naar de show. Zo word je in het begin voorgesteld aan enkele helden, onder wie Scott, die als speciale kracht niet magie of acrobatiek heeft, maar diabetes. Ook je naam invoeren blijkt één grote grap. Het maakt niet uit wat je invult, Cartman blijft je gewoon douchebag ('sukkel') noemen.

The stick of truth is een game gemaakt voor fans van de serie. Het maakt eigenlijk niet uit of de game zelf goed is, want er valt genoeg te lachen. Eindelijk weer een leuke South Park-game!