Samen kom je verder

Review: Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Wii U)

Normaal gesproken speel ik voor mijn column zelf een videogame, maar deze keer heb ik twee gewillige slachtoffers gevonden die dolgraag de nieuwe Donkey Kong Country: Tropical Freeze willen uitproberen op de Nintendo Wii U. Sterker nog, Mees (8) en Joris (9) zitten letterlijk te stuiteren om met de gorilla aan de slag te gaan. Dat de game op het moment van spelen nog niet eens in de winkel ligt, verhoogt hun voorpret alleen maar.

Donkey heeft in dit platformspel hulp nodig om zijn eiland terug te krijgen, nadat een gemene walrus met zijn pinguïnhulpjes het tropisch gebied heeft omgetoverd in een ijsklontje. Het verhaal klinkt in ieder geval wat spannender dan van Nintendo-collega Mario, die altijd maar prinses Peach moet redden omdat ze weer eens ontvoerd is.

Het leukste aan de nieuwe Donkey Kong Country is dat je lekker met z’n tweeën op de bank kunt spelen. Het enige wat je nodig hebt is twee Wii-afstandsbedieningen en Nunchucks van de ”oude” Nintendo Wii en de kinderen kunnen samen of met vriendjes spelen. Ouderwets op knopjes drukken kan ook. Dan gebruik je gewoon de Classic Controller of de GamePad van de Wii U.

Op het eerste gezicht lijkt dit een spel voor kinderen. De grappige figuurtjes, felle kleuren en vrolijke muziek dragen daaraan bij. Maar zodra je begint te spelen, zeker als je in je eentje bent, zul je merken dat het best pittig is om heelhuids van punt A naar B te komen. Dan blijkt dit dus helemaal geen hersenloze kindergame te zijn, maar biedt het ook veel uitdaging voor meespelende ouders.

Weer terug naar Mees en Joris. Tropical Freeze is dus ook alleen te spelen. Mees probeert het eerst eens solo, maar dat gaat niet zo goed. Hij is erg ongeduldig en wil meteen door het hele level rennen. Hierdoor gaat hij snel af. Het gaat beter samen met Joris. Die kijkt beter welke obstakels op het pad liggen en probeert Mees de juiste weg op te sturen. Het resultaat is dat ze samen verder komen dan alleen. Ook hebben de jongens veel meer lol door het samenwerken. Zelf merk ik ook dat samenspel het sterke element is van deze game.

Ik vind het wel erg jammer dat de game niet vertaald is in het Nederlands. Het werpt naar mijn mening een onnodige drempel op voor kinderen. Mijn testpersonen zien dat héél anders. ”Ik kan al Engels hoor,” klinkt het. School doet dus duidelijk zijn werk. Verder valt mij op dat de GamePad in kinderhanden echt groot is, maar Mees laat weten dat het op die manier lekkerder speelt dan met de simpele Wii-controller. Ik zie dus blijkbaar obstakels die er niet zijn.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze ligt in de winkel voor de Nintendo Wii U.