Help de beroemde speurneus

Review: Sherlock: The Network (iOS)

Sherlock. Weinig mensen zullen deze Britse speurneus en zijn hulpje Watson niet kennen. In 2010 bracht de BBC met succes een eigentijdse versie uit met in de hoofdrollen Benedict Cumberbatch en Martin Freeman. Seizoen 3 is net uitgezonden op de Britse zender, maar in Nederland moeten kijkers voorlopig nog even geduld hebben. Aansluitend op dat seizoen is de mobiele game Sherlock: The Network verschenen.

Toen ik het spel opstartte, verwachtte ik statische teksten en getekende animaties. Groot was mijn verrassing dan ook toen ik zag dat Cumberbatch, Freeman en Mark Gatiss (Mycroft Holmes) op zijn komen draven om speciaal voor de game filmpjes en voicemailberichten op te nemen. Dat maakt Sherlock:The Network extra speciaal en fans zullen het zeker waarderen.

Wie zich zorgen maakt dat Sherlock:The Network allerlei spoilers bevat van het derde seizoen, hoeft zich geen zorgen te maken. De 16 weetjes die je als beloning vrijspeelt tijdens het gamen zijn gericht op eerdere seizoenen. Zo kom je te weten waar in Londen bepaalde scènes zijn opgenomen. Zo is de locatie van 221B Baker Street bijvoorbeeld eigenlijk gewoon North Gower Street.

De beroemde detective gebruikt in de serie een netwerk van daklozen die hem helpen informatie boven water te halen en mensen te observeren. In Sherlock:The Network ben jij de nieuwste toevoeging aan dit netwerk. Op de iPhone of iPad krijg je tien zaken voorgeschoteld waarbij Sherlock en Watson jouw hulp nodig hebben. Ze variëren van het vinden van een ontsnapte tijger tot het oplossen van een ontvoering.

Om al het bewijs te vinden voor het oplossen van de mysteries, moet je verschillende soorten puzzels oplossen. Zo is er onder andere een Mastermind-achtig spelletje waarbij je het wachtwoord moet kraken van bijvoorbeeld een computer, is er geheimtaal om te ontcijferen en moet je puzzelen met stukjes van afbeeldingen. Zelfs het verplaatsen door Londen met de metro of taxi gaat via spelletjes. Zo moet je files oplossen door met auto’s te schuiven om zo een doorgang vrij te maken.

Als je iedereen gesproken hebt en al het bewijs hebt verzameld via de puzzels, ga je naar de Mind Palace. Net zoals Sherlock in de serie doet, moet je drie woorden met elkaar combineren om zo tot de oplossing van het mysterie te komen. Dat is nog wel even pittig, want je hebt zoveel informatie voorgeschoteld gekregen. De game geeft wel steeds aan hoeveel woorden je goed hebt. Op die manier puzzel je de juiste combinatie vanzelf bij elkaar.

Als fan van de serie, heb ik me uitermate vermaakt met Sherlock:The Network. De zaken zijn goed doordacht en soms zelfs spannend. Daar dragen de acteurs van Sherlock zeker aan bij. Dankzij hun acteerwerk word je nog meer in de game gezogen. Als je eenmaal het spel hebt uitgespeeld, wil je eigenlijk alleen maar meer. Dat is het teken van een goede game. Deze mobiele game is zeker een aanrader voor vaste kijkers van de televisieserie.

Sherlock: The Network is voor €4,49 te downloaden voor de iPhone en iPad.