Review: Resogun en Knack (voor PlayStation 4)

Je kunt het niet gemist hebben: de PlayStation 4 is uit! De Telegraaf neemt een kijkje naar de eerste games die voor de gloednieuwe spelcomputer beschikbaar zijn om te zien welke het aanschaffen waard zijn. Ditmaal: Resogun en Knack.

Resogun

De PlayStation 3 had Super Stardust HD, de PlayStation 4 heeft Resogun. Dezelfde makers en dezelfde soort game. Met dat laatste bedoel ik overigens dat ontwikkelaar Housemarque weer een klassieke arcadegame heeft genomen en daar een moderne draai aan heeft gegeven. Was Super Stardust HD een opgefriste versie van Asteroids, dan is Resogun de nieuwe Defender.

Spelers krijgen de controle over een klein scheepje dat naar links en naar rechts kan vliegen. De levels zien eruit alsof ze rond een cylinder zijn geplaatst. Je vliegt dus in feite in twee dimensies, maar de makers hebben er leuk effect aan gegeven. Het doel is - zoals dat gaat in deze games - om vijanden kapot te schieten. Deze vijanden komen in allerlei vormen op je af. Sommige doelwitten hebben een groene gloed. Als je al deze aan gort schiet, wordt een gevangen genomen mens bevrijd. Het is zaak om deze op te pikken en naar een uitgang te leiden.

Al met al is Resogun een relatief simpele game, maar het speelt o zo lekker. Net als Super Stardust HD wil je gewoon doorgaan en de scores van je vrienden verslaan. Tel daarbij op dat de game voorlopig gratis te downloaden is voor eenieder met een PlayStation Plus-profiel, en het is duidelijk: meteen binnenhalen zodra die PlayStation 4 aan staat!

Knack

Een spel als Knack steekt een beetje raar af tussen de Killzones en andere ‘volwassen’ games die tegelijk met de PlayStation 4 uitkomen. Knack is namelijk een vrolijk platform- en actiespelletje met kleurrijke personages en een even zo kleurrijke spelwereld. Voor de kleintjes misschien leuk?

Laten we bij het begin beginnen: Knack is de naam van een opmerkelijk wezentje dat kan groeien of slinken naarmate hij voorwerpen genaamd ‘relikwieën’ verzamelt. Hij fungeert als speciaal wapen in de oorlog tegen de goblins - want dat is de grote vijand in de wereld van dit spel. Later in de game kan hij ook elementen als vuur of ijs absorberen, om zo krachtigere aanvallen te kunnen uitvoeren.

Een aardig gegeven, maar helaas wordt er tijdens de game niet al teveel mee gedaan. Wanneer je groot of klein bent, wordt namelijk volledig door het spel bepaald, waardoor de hele game een vrij standaard actie- en platformspel wordt. Wel moet gezegd worden dat de game behoorlijk pittig is, dus wellicht niet echt geschikt voor de allerkleinsten, ondanks het schattige uiterlijk.

Knack is niet een slechte game, maar is - zeker omdat het spel nog best lang is - gewoon een beetje saai. Voor de volle 60 euro niet aan te raden, maar als hij voor een wat vriendelijker prijsje beschikbaar zou zijn, kun je er wel een aantal leuke uurtjes mee hebben.