Review: Call of Duty en Assassin's Creed (voor PlayStation 4)

Je kunt het niet gemist hebben: de PlayStation 4 is uit! De Telegraaf neemt een kijkje naar de eerste games die voor de gloednieuwe spelcomputer beschikbaar zijn om te zien welke het aanschaffen waard zijn. Als eerste: Call of Duty: Ghosts en en Assassin's Creed 4: Black Flag.

Call of Duty: Ghosts

In de nieuwe Call of Duty draait het allemaal om een oorlog tussen Noord- en Zuid-Amerika. De 'Federatie', een alliantie van Zuid-Amerikaanse landen, hebben een bewapende sateliet van de VS weten te kapen, waarna zij enkele grote Amerikaanse steden in puin hebben weten te leggen. Een jarenlange oorlog volgt.

Ghosts lijkt vooral gemaakt voor bestaande fans, want de game volgt slaafs de formule uit voorgaande delen. Jammer is dat de dynamische campagne, die verandert afhankelijk van hoe je presteert, niet is overgenomen uit Black Ops 2. De multiplayer is iets onder handen genomen - je kunt nu een eigen team samenstellen, waarbij elk lid een eigen 'loadout' heeft zodat je kunt kiezen met wie je wilt spelen. Desalniettemin draait het nog steeds vooral om ervaringspunten verzamelen om in level te stijgen. Een degelijke game, maar meer ook niet.

De PlayStation 4-versie van de nieuwste Call of Duty doet niet zo gek veel met de extra rekenkracht van de nieuwe spelcomputer. Het ziet er iets mooier uit dan zijn kleine broertjes op de huidige consoles, maar eerlijk gezegd valt het grafische geweld een beetje tegen. Wel speelt het vloeiend en zijn de laadtijden kort.

De PS4-variant van deze game is een prima spel, maar grafisch had er toch wel iets meer opgepoetst mogen worden. Als je kijkt naar spellen als Killzone: Shadow Fall, Battlefield 4 en Assassin's Creed 4, dan zie je nu al dat er meer in het apparaat zit.Assassin's Creed 4: Black FlagWie wilde er vroeger nou niet piraat worden? In dit vierde deel in de Assassin's Creed-reeks is het mogelijk. Spelers kruipen in de huid van een nieuwe sluipmoordenaar en moet een duivels complot van de Orde der Tempeliers ontrafelen.

Dit is nog steeds een Assassin's Creed-game, wat zoveel inhoudt als een open spelwereld waarin de speler naar de verhaalmissies ontzettend veel andere dingen kan doen. Ditmaal neem je echter wel vaker het roer ter hand en kun je je schip tijdens het spel constant opwaarderen. Een leuk nieuw element. Verder is het voornamelijk een erg goede combinatie van alle elementen in voorgaande AC-games die goed werkten, waarbij de minder succesvolle opties zijn weggelaten. Ook het verhaal is een stuk interessanter dan in deel drie, wat voornamelijk door het joviale hoofdpersonage Edward Kenway komt.

De AC-games zien er altijd al schitterend uit, en de extra rekenkracht van de PS4-versie doet daar nog een schepje bovenop. Vooral het feit dat je verder kunt zien is niet alleen fijn voor het oog, maar maakt de game ook minder frustrerend om te spelen.Mocht je Assassin's Creed 4 nog niet gespeeld hebben, dan is de PS4-versie zeker een aanrader. Hij speelt net zo lekker, maar ziet er toch net even wat beter uit.