Onvoldoende spelbeleving

Review: Moga Power Ace-controller

Sinds de introductie van de eerste iPhone zijn er talloze spellen gemaakt die gebruikmaken van de unieke eigenschappen van onze slimme telefoons. Alleen: spellen zoals je op een spelcomputer vindt, zijn niet goed op deze apparaten te spelen.

Nu is er de Moga Power Ace-controller: een controller die je iPhone 5, 5C of 5S in feite transformeert in een 'echte' draagbare spelcomputer. Je klikt gewoon je telefoon in de controller.

Deze Power Ace heeft het meest weg van een Xbox 360-controller. Twee analoge joysticks, een vierpuntsdruktoets, vier knoppen op de voorkant en twee bovenop en nog twee trekkers aan de bovenzijde. Hiermee is de spelcomputerervaring te simuleren. De controller werkt niet standaard met elke game, maar de makers hebben een aardig lijstje aan titels die er wel speelbaar mee zijn zoals Call of Duty: Strike Team , LEGO Lord of the Rings en Bastion .

Zijn deze games beter te spelen met de Moga Power Ace? In de meeste gevallen wel. Schietspellen als Dead Trigger 2 en het eerder genoemde Call of Duty zijn duidelijk gebaat bij fysieke knoppen. Je bent gewoon veel preciezer. Ook LEGO Lord of the Rings is een stuk fijner te bedienen met de analoge sticks. Helaas hebben sommige ontwikkelaars er zich met een jantje-van-leiden vanaf gemaakt.

Neem Pac-Man: hoewel de sticks prima werken, wordt het beeld niet horizontaal gedraaid. De telefoon blijft in de 'portret'-modus. Nimblequest , een op het oeroude Snake gebaseerd spelletje, ondersteunt alleen de vierpuntsdruktoets, terwijl die lang niet zo precies is. Het is telkens afwachten wat je er precies ermee kunt.

Daarbij voelt de fysieke kwaliteit van de gadget nogal plastic en goedkoop aan. Iets luxer materiaal was welkom geweest, zeker gezien de prijs: €99,95. Daarvan kun je bijna een Nintendo 2DS kopen! Een PlayStation 4-controller - wat mij betreft de beste die momenteel verkrijgbaar is - kost drie tientjes minder. Je kunt mij niet wijsmaken dat de productiekosten van de Moga Power Ace hoger zijn dan die van een PS4-controller. Wel een leuke extra is dat er een accu in de controller zit die je telefoon oplaadt terwijl je aan het spelen bent.

Een controller voor je smartphone is een prima idee, maar de uitvoering is niet goed genoeg. Hij zou of vijf tientjes goedkoper of van hogere kwaliteit moeten zijn. Hopelijk komt in de nabije toekomst een nieuwe versie uit.