Soldaat in maf verhaal

Review: Wolfenstein: The New Order

Kennen we deze nog: 'Mein Leben!' Als je nu meteen zegt: "Oh ja, dat was van Wolfenstein 3D!", dan mag je jezelf een echte old school gamer noemen. Lekker nazi's knallen in een eng kasteel, met een Hitler in een robotpak als eindbaas. Dat doen we met het nieuwste deel in deze klassieke serie, The New Order, gewoon nog eens dunnetjes over. Althans, dat zou je denken, maar in de afgelopen 22 jaar is er nogal wat veranderd. Maar voor we daarin duiken, gaan we het eerst eens over het nogal maffe verhaal hebben.

De game opent in 1946. Toen was de oorlog toch al afgelopen? Niet in het Wolfenstein-universum! De nazi's weten dankzij experimentele wapens toch de bovenhand te krijgen. Als laatste poging lanceren de geallieerden een aanval op het kasteel van General Deathshead, het brein achter de krachtige superwapens van de fascisten. Dat gaat echter helemaal fout en hoofdrolspeler B.J. Blazkowicz raakt in een coma. In 1960 wordt hij pas weer wakker en hij sluit zich aan bij het verzet.

Kortom: Wolfenstein neemt het niet zo nauw met de geschiedschrijving, maar ontwikkelaar Machine Games weet een boeiend verhaal neer te zetten met pakkende momenten.

De gameplay is een tikje minder fris. Denk aan Call of Duty - linkertrekker om te mikken, rechtertrekker om te schieten - dan heb je de kern van het spel wel te pakken. Ondertussen vernieuwt de game wel, ondermeer door zich naar jouw spelstijl aan te passen. Weet je bijvoorbeeld veel vijanden op een stille manier om te leggen, dan verdien je een geluidsdemper voor op je pistool, zodat je daar nog beter in kunt worden. Ook het feit dat veel van de levels niet geheel rechtlijnig zijn, maar je een keuze over het te nemen pad geven, is een welkome toevoeging.

Wolfenstein: The New Order is een vreemde eend in de bijt in het hedendaagse schietspellandschap. En dat bedoel ik op een uiterst positieve wijze. De game weet klassieke en nieuwe spelelementen op een boeiende manier te mengen, met daaromheen een boeiend verhaal. Tot zover zeker de verrassing van het gamejaar.