Final Fantasy X/X-2 HD Remaster en Tales of Symphonia Chronicles

Review: rpg-klassiekers in HD-jasje

Als ik aan twee role-playing games (rpg’s) met een warm hart terugdenk, dan zijn dat Final Fantasy X (PlayStation 2) en Tales of Symphonia (GameCube). Beide games zijn nu samen met hun sequels in een HD-jasje gestoken en zijn weer speelbaar op de PlayStation 3. Hebben deze games de tand des tijds doorstaan of zijn ze naar huidige maatstaven te ouderwets?

Zoals de titel Final Fantasy X/X-2 HD Remaster doet vermoeden bestaat de game uit Final Fantasy X (2002) en Final Fantasy X-2 (2004), beide verschenen voor de PlayStation 2. Tales of Symphonia Chronicles bevat Tales of Symphonia (2004) en Tales of Symphonia: Dawn of the New World (2009). Deze games kwamen oorspronkelijk uit op de Nintendo-consoles GameCube en Wii.

Magie

Het is een magisch gevoel als ik Final Fantasy X en Tales of Symphonia weer opstart na zoveel jaar. De muziek van de startmenu’s roept een nostalgisch gevoel op. Dat is ook wel logisch want er zit altijd veel tijd in het uitspelen van een rpg. Het verhaal houdt je in de greep en je bent aardig wat tijd kwijt aan het sterker maken van de personages. Je krijgt een band met ze, want je deelt lief en leed.

Zo leef je in Final Fantasy X mee met Tidus die zijn stad ten onder ziet gaan voordat hij wakker wordt in de toekomst. Hij besluit de summoner Yuna te begeleiden in haar missie om Sin te verslaan en Spira weer veilig te maken. In Tales of Symphonia is nog een dame bezig met een belangrijke missie. Het ogenschijnlijk doodnormale schoolmeisje Colette is uitverkoren om voor vrede te zorgen en zij krijgt daarbij hulp van klasgenootjes Lloyd en Genis.

Weinig veranderd

Het is absoluut geen straf om weer aan de slag te mogen gaan met deze games. Er is natuurlijk in de tussentijd wel wat veranderd. Zo zijn games in de loop der jaren grafisch steeds beter geworden. De Final Fantasy- en Tales of Symphonia-games hebben een kleine oppoetsbeurt gehad en zijn in een HD-jasje gestoken, maar zijn niet volledig onder handen genomen. Bij Final Fantasy X valt het verschil in kwaliteit nog mee, maar Tales of Symphonia is cel shaded en je ziet dat de lijnen wat kartelig zijn. Wie de nieuwere Tales of Vesperia en Tales of Xyllia gewend is, zal zich daar over heen moeten stappen. Mij viel het overigens op een gegeven moment niet meer op.

Wat me wel opviel is dat vroeger in games minder teksten werden ingesproken door stemacteurs. Alleen in de belangrijkste scènes krijg je een verhaal te horen. Tijdens het spelen en in de korte tussenfilmpjes zul je ouderwets de teksten zelf moeten lezen en doorklikken. Of dit heel erg is, hangt van de speler zelf af. De gamesuitgevers hadden ervoor kunnen kiezen om alles opnieuw in te spreken, maar dan moet je wellicht nieuwe acteurs inschakelen en dat verschil zou je horen als fan.

In beide bundels zijn de menu’s niet aangepast. Nou is het voordeel van Final Fantasy X/X-2 HD Remaster dat deze wederom voor een PlayStation-console is verschenen en de knoppen gelijk zijn gebleven. Maar in Tales of Symphonia wordt nog gewoon verwezen naar de GameCube-knoppen. Daarnaast wist ik uit eigen ervaring dat het mogelijk is om de gevechten samen in co-op te doen, maar je moet wel weten waar je dat in het menu kunt veranderen. Uitleg ontbreekt, dus je moet even googlen voor de oplossing. Eén ding wat ook niet meer van de tijd is, is het ontbreken van de optie om op elk gewenst moment op te slaan. Het zoeken naar een savepoint in deze games vind ik onnodig tijdrovend.

Nog dik in orde

Het is fijn dat deze klassiekers nu ook voor een nieuw publiek beschikbaar zijn. Oudgedienden kunnen de games gerust laten liggen, tenzij je ze in een nostalgische bui weer opnieuw wilt spelen op een andere console. De gameplay is jaren later nog van voldoende kwaliteit om ook nieuwe generatie aan zich te binden. Ook de verhaallijnen zijn dik in orde, met uitzondering wellicht van de vervolgdelen, maar die kritiek was er tien jaar geleden ook al. Rpg-liefhebbers zijn eigenlijk wel verplicht om deze Final Fantasy X en Tales of Symphonia ooit gespeeld te hebben. Voor de prijs hoef je ze in ieder geval niet te laten liggen.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster is voor €44,99 beschikbaar voor de PlayStation 3 en PlayStation Vita en Tales of Symphonia Chronicles kost €29,99 voor de PlayStation 3.