Review: Child of Light

Een sprookje dat tot leven komt op het beeldscherm. In bijzondere dichtvorm en met een herkenbare en mooi uitgevoerde canvas tekenstijl. Bovenal: een dikke aanrader. Dat is Child of Light in een notendop.

Platform voor creatief talent

Onder het label UbiArt brengt gamesuitgever Ubisoft, bekend van succesvolle series als Assassin's Creed en Rayman, kleinere games uit, bedoeld voor een niche markt. Klein misschien, maar niet minder ambitieus. Child of Light barst van de creativiteit en ambitieuze ideeën. Het is mooi te zien dat een gamesuitgever daar ook oog voor heeft en een platform biedt om dit soort projecten onder de aandacht te brengen van een groter publiek.

Child of Light valt te omschrijven als een sprookje met een duister randje. Zoals de oorspronkelijke verhalen van Hans Christian Andersen, waarbij de kleine zeemeermin (anders dan in de Disney versie) helemaal niet lang en gelukkig leeft met haar droomprins. Je volgt het avontuur van prinses Aurora. Tot groot verdriet van haar vader, de koning, overlijdt Aurora. Maar daar eindigt het verhaal van de kleine prinses met haar lange rode lokken niet. De prinses ontwaakt in de sprookjesachtige wereld van Lemuria. Is dit de hemel, een droom of werkelijkheid? Aurora wordt voorgehouden dat ze in contact kan komen met haar vader door opdrachten uit te voeren. Je zult begrijpen dat deze opdrachten omvangrijk zijn en niet gemakkelijk uit te voeren. Wat volgt is een lang avontuur. Een ouderwetse queeste door een fantasy wereld vol magie, dwergen, reuzen en pratende dieren.

Een kinderboek dat tot leven komt

De game speelt als een ouderwetse role playing game waarbij om beurten (turn based) acties worden uitgevoerd. Maar denk niet dat dit zorgt voor een suffige game uit de jaren tachtig. Tactiek komt hierbij om de hoek kijken. Gedurende haar queeste wordt Aurora bijgestaan door vriendelijke partners, waaronder een boogschietende muis, een magische dwerg en een helende harlekijn. Alle personages hebben hun eigen krachten en zwaktes.

Maar je kunt tijdens de gevechten enkel twee personages inzitten. En de hulp van Igniculus, een blauw vuurvliegje. Deze Igniculus kan tegenstanders verzwakken door hun tijdlijn te vertragen of jouw personages te helen. Als je goed nadenkt over jouw tactiek kun je gevechten uitspelen, waarbij de tegenstanders niet eens aan hun zetten toekomen. Zoals het een goede rpg betaamt groei je in ervaring en kun je daarmee nieuwe spreuken, aanvallen of verdedigingshandelingen vrijspelen. Child of Light komt dus met een interessante variant op het ouderwetse role playing genre. Tactiek, inzicht en een tikje geluk bepalen de uitkomst van een gevecht.

Daar bovenop is Child of Light voorzien van een prachtige soundtrack. De Efteling kan jaloers zijn op sommige betoverende deuntjes, die je helemaal onderdompelen in de sprookjesachtige sfeer van de game. Je weet direct wanneer je een gevaarlijk terrein betreedt. De liefelijke, feeërieke melodieën maken dan plaats voor angstaanjagende, opzwepende muziek. Je voelt dan dat er elk moment een gevaarlijke tegenstander aan kan komen zetten. De visuele uitstraling draagt daar natuurlijk ook aan bij. Het geheel ziet eruit als een tot leven gekomen kinderboek. Het is een zeer aantrekkelijke stijl.

Chapeau

Child of Light mag een ‘kleine’ game zijn, maar steekt menig 'grote' game naar de troon. Het is een absolute aanrader en doet ons reikhalzend uitzien naar Valiant Hearts: The Great War. Deze andere 'kleine' game van UbiArt staat voor de zomer gepland en gaat over de Eerste Wereldoorlog. Als het even ambitieus is als Child of Light staat ons een nieuwe traktatie te wachten. Chapeau, Ubisoft, voor de durf dit soort games uit te brengen!

Child of Light is uit voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc en zal in juli ook verschijnen voor de PlayStation Vita.