Review: Infamous: Second Son

Superhelden lijken vaak gebukt te gaan onder hun speciale krachten. Nee, dan is Delsin Rowe uit Infamous: Second Son uit ander hout gesneden. Geen treurnis, hij omarmt juist zijn nieuwe krachten ten volle om zo een vuist te maken tegen het juk van de onderdrukkende overheid.

De 24-jarige graffitispuiter geniet met volle teugen van het leven en breekt alle regels. Zijn grote broer en tevens sheriff Reggie helpt hem regelmatig mopperend uit de penarie. Alles verandert plotsklaps wanneer er een vrachtwagen crasht en drie gevangenen ontsnappen. Dan blijkt Delsin ook te horen bij de mutanten waar de overheid jacht op maakt. Zijn superkracht is namelijk dat hij die van anderen kan absorberen.

Zo kan Delsin aan het begin van de game rook manipuleren, maar later neemt hij via andere mutanten krachten over zoals het gebruiken van neonlicht en elektriciteit. Zijn doel is om iemand tegen te komen met betonkracht. De ontsnapping van de gevangenen trok namelijk Brooke Augustine, hoofd van de militaire eenheid D.U.P., aan. Om de waarheid boven tafel te krijgen heeft zij een deel van Delsins indianenstam gemarteld met haar betonkracht. Om hen te genezen moet hij zelf ook die kracht krijgen.

Realistisch

Second Son speelt zich af in Seattle en het is ontwikkelaar Sucker Punch goed gelukt om de stad realistisch weer te geven. Er zit een dag- en nachtcyclus in en het regent van tijd tot tijd. Het is wel vreemd dat wanneer je door een regenplas rent het water niet opspat. Maar dat zijn slechts kleine details. Verder zitten de gezichtexpressies van de personages goed in elkaar. Je ziet duidelijk wanneer iemand geïrriteerd is of een geintje maakt. Dat maakt de scènes waarin Delsin en zijn broer kibbelen des te leuker omdat hij echt probeert het bloed onder de nagels van Reggie vandaan te halen.

Blijven rennen

Delsin is meer een superheld dan Cole in de vorige Infamous-games. Je hoeft niet achter een muurtje te schuilen, want hij is heel erg snel en wendbaar. Delsin heeft bijvoorbeeld de gave om zich als rook door schoorsteenkanalen te verplaatsen. Mocht de grond te heet worden onder je voeten, dan vlucht je via zo’n kanaal snel weg en sta je in no-time op het dak. Dat vond ik erg prettig tijdens het spelen. Ik ben te ongeduldig om achter een muurtje te blijven zitten. Ik heb liever dat mijn hoofdpersoon in beweging blijft.

Ook al lijkt Delsin een superheld, onkwetsbaar is hij niet. Het beeld wordt langzaam grijs als hij teveel geraakt wordt. Het enige wat je hoeft te doen is wegvluchten en even op adem komen. Delsin geneest buitengewoon snel, dus je kunt zo weer verder met je missie. De krachten die Delsin verzamelt zijn verder uit te bouwen door het vinden van scherven met nucleaire energie. Door die te vinden speel je steeds meer aanvallen voor Delsin vrij en is hij bijna niet te stuiten.

Goed en kwaad

Second Son geeft spelers de keuze om voor het goede of het slechte pad te kiezen. Wanneer je bijvoorbeeld veel D.U.P.-soldaten hebt uitgeschakeld, is de rest zich eerder geneigd om zich over te geven. Overmeester je ze dan of dood je ze toch? Hetzelfde is van toepassing in de stad. Reageer je jouw agressie af op onschuldige straatmuzikanten of maak je de stad veiliger door drugsbendes uit te schakelen? Ook in het verhaal zitten dit soort keuzemomenten. Afhankelijk van het gekozen pad krijg je andere variaties op Delsins superkrachten. Als je goed bent kun je bijvoorbeeld met neon in slow motion gericht vijanden uitschakelen. Als slechterik verander je de vijand gewoon in as.

Aanrader

Infamous: Second Son is de grootste exclusieve game sinds de lancering van de PlayStation 4 en gelukkig maakt het de verwachtingen waar. In ongeveer 12 tot 15 uur heb je de game wel uitgespeeld. Soms kan het uitschakelen van de vele D.U.P.-soldaten wat saai worden, maar de verhaallijnen zijn sterk en de humor en de onderlinge band tussen de broers zorgen voor diepte in de game. Het is de aanrader die een nieuwe console als de PlayStation 4 nodig heeft. Second Son is zelf Nederlands ingesproken, maar het Engels klinkt toch veel beter. Daarnaast… wie praat er nu Nederlands in Seattle?