Review: Yaiba: Ninja Gaiden Z

Veel bloed, schunnig taalgebruik en harde actie: zie hier de ingrediënten van Yaiba: Ninja Gaiden Z. Het is het nieuwste deel in de ooit hoog aangeschreven Ninja Gaiden-reeks.

Yaiba is een rare spinoff van de reguliere spellen in deze serie. Waar je in die games in de huid van de eerbare Ryu Hayabusa kruipt, heeft in dit spel de slechte robotninja Yaiba de hoofdrol. De beste man is ooit door Ryu aan stukjes gehakt, maar is door een kwade genius weer in elkaar gezet met behulp van robotonderdelen. Dus dan is het tijd voor wraak! Oh ja, en het geheel speelt zich af in Rusland dat te maken heeft met een zombie-epidemie. Dus.

Recht-toe-recht-aan

Yaiba is een nogal recht-toe-recht-aan hak- en moordspel waarin je in elke omgeving een aantal vijanden voor de kiezen krijgt die je zo efficiënt mogelijk onder de groene zoden moet zien te krijgen. Als speler beschik je over een lichte en een zware aanval en een aanval met een ketting om meerdere vijanden tegelijk te kunnen raken. Ook kun je vijanden vastgrijpen en ze op die manier toetakelen.

Het knokken voelt prima aan, met strakke besturing. Het is wel irritant dat het camerastandpunt in elke scène vast zit, je kunt dus niet met de rechter stick deze aansturen zoals in veel andere games. Na een poosje went dat, maar het eerste uur is dat toch even vervelend. En aangezien het spel in een uurtje of vier is uit te spelen, is dat toch een kwart van de game.

Aankleding

Tot zover niet veel nieuws onder de zon dus. Het meest opvallende aan Yaiba is echter de grafische aankleding. Het spel is helemaal cell-shaded, wat zoveel wil zeggen als dat het eruitziet als een tekenfilm. Zelfs op de inmiddels al wat oudere Xbox 360 en PlayStation 3 ziet de game er daardoor erg gaaf uit.

De rest van de aankleding is wat minder, althans in mijn optiek. De game grossiert in puberale grappen en grollen en bijna elk woord uit Yaiba's mond lijkt geschreven te zijn door een 13-jarige. Prima als je daar op kickt, maar het had wat mij betreft wel wat subtieler gekund.

Typisch

Tja, wat moet je nou met een game als Yaiba: Ninja Gaiden Z? Het spel is niet slecht - het speelt prima al is het ietwat ongeïnspireerd. Het ziet er mooi uit, maar dat is bijna nooit reden om een game aan te raden. En de humor is nou ook niet meteen om over naar huis te schrijven. En je bent er ook nog eens zo doorheen. Dit is typisch zo'n game om ooit eens voor twee tientjes aan te schaffen, dat is ongeveer de juiste prijs voor de hoeveelheid lol die je hier mee kunt hebben.