Redder van de mensheid

Review: Diablo III: Reaper of Souls

Is de rest van de game-industrie overgestapt op kleinere, louter downloadbare uitbreidingen, ontwikkelaar Blizzard Entertainment brengt een lekker ouderwets pakket voor zijn gamehit Diablo III uit. Een uitbreiding op schijf die je in de winkel kunt kopen.

„Elke game ondersteunen we jarenlang met kleine, gratis software-updates”, verklaart Rob Foote, een van de producers van Diablo III: Reaper of Souls. „Vaak zijn die bedoeld om fouten of bugs uit het spel te halen, maar soms voegen ze ook wat nieuws toe. Zodra wij geld gaan vragen, stoppen we meteen lekker veel nieuws in het spel. Zo kent Reaper of Souls een compleet nieuw hoofdstuk.”

Zoals je mag verwachten, hebben de makers de kern niet al te veel gewijzigd. Als speler ren je door de spelwereld en klik je op vijanden om hen aan te vallen. Tijdens het spelen verdien je ervaringspunten, waarmee je nieuwe types kunt aanvallen en andere skills ontsluiten. Bovendien vind je her en der loot, oftewel talloze wapens en stukken harnas. Helm X geeft je meer defensieve punten, muts Y geeft je juist magische krachten: welke kies je? Dat wordt dus weer een hoop cijfertjes vergelijken. Tot zover oude koek voor de fans.

Moest je in het hoofdspel Diablo (de duivel) verslaan, nu moet je het in een nieuw hoofdstuk opnemen tegen Malthael, de engel des doods. Je bent niet voor niets de redder van de mensheid.

Daarnaast is het mogelijk om de game met een nieuw karakter te doorlopen. De Crusader wil in de naam van al het goede de demonenhorde van de aarde vegen. Leuk is dat hij een speltechnisch gat opvult. De Crusader is namelijk een defensief personage die van een schild gebruikmaakt. Ook kan hij een beroep op ’heilige magie’ doen en als hellegebroed érgens een hekel aan heeft...

„We hebben ook gesleuteld aan de manier waarop je loot vindt. Je vindt een stuk minder dan voorheen, maar wat je ontdekt, is beter op jouw personage afgestemd. Het doel was om spelers minder te laten stranden in de menu’s, waar ze allemaal cijfertjes met elkaar gingen vergelijken”, legt Foote uit.

Genoeg voer voor de fans, maar ook leuke toevoegingen voor degenen die het spel al een poosje niet meer hebben aangeraakt.