Nieuws/Binnenland

Familiezaken: 'Na rampjaar meer energie dan ooit!'

Ondernemer Benito van Dijk kijkt terug op een dramatisch verlopen jaar. Negen elektronicawinkels moest hij sluiten, alleen de hoofdvestiging van zijn volledig zelfstandig opererende Brabantse keten Ben van Dijk bleef over. "Zo veel medewerkers ineens op straat, het was vreselijk. Maar in mijn ondernemerschap ben ik echt herboren. Ik heb enorme energie gekregen, het gaat nu écht ergens om. Ik wil geen dag meer zonder die grote uitdaging."

Veertien jaar geleden nam Van Dijk (41) het stokje over van zijn vader Ben, in 1963 de grondlegger en naamgever van het bedrijf. "Hij is nu 76 maar werkt harder dan ooit aan het bedrijf dat hij in 1999 is gestart, elke week nog zeker 60 à 70 uur. En hij adviseert mij ook nog gelukkig." 

Kleinere elektronicazaken zijn de laatste tien jaar bij bosjes omgevallen, zij zagen de aankopen steeds meer naar internetaanbieders verschuiven Van Dijk: "Vanaf 2012 hebben we daarom negen winkels omgebouwd tot Electropoints, afhaalpunten voor de onlineaankopen maar dan met de vertrouwdheid van Ben van Dijk. Iedereen heeft het nu over die combinatie van 'clicks and bricks'. Maar óf we waren er te vroeg mee óf juist veel te laat; het werkte in ieder geval níét. Het miste beleving."

In de hoogtijdagen werkten er zo'n 85 mensen bij de familie Van Dijk, daarvan zijn er nog zo'n 25 over. "Wie het goed deed, kon in onze branche vroeger goud geld verdienen. Maar dat maakt ook lui. Mijn ambitie is eigenlijk pas sinds twee jaar echt helemaal opgelaaid, ik ben toen pas écht wakker geworden. Mijn weken zijn langer dan ooit, maar ik heb nog nooit zoveel energie en plezier gehad. We hebben een vervelende tijd gehad, maar die is dus wel ergens goed voor geweest."

Voor de overgebleven zaak in Uden, daar waar het avontuur ooit begon, werd een nieuw plan gesmeed. "Ik heb de middelen kunnen verzamelen voor nog eenmaal zo'n flinke investering. Met vereende kracht en tegen zo laag mogelijke kosten hebben we zelf de zaak verbouwd. Zeven weken geleden zijn we heropend, met een nieuwe formule die draait om transparantie en beleving. We zien dat het aanslaat."

Na twee jaar van reorganisaties was het enthousiasme zo goed als verdwenen. "Maar dat is in de laatste maanden helemaal omgedraaid. Er is een enorme inspanning geleverd, er zijn weken van tachtig uur gedraaid. Als er dan in het openingsweekend een paar duizend man over de vloer komen, dan geeft dat iedereen een boost."

De vernieuwde Ben van Dijk draait nu om het bieden van een rijke ervaring, gekoppeld met kundig advies. De webshop heeft een zelfde uitstraling, zegt de Brabantse ondernemer.

"De moderne klant wil transparantie dus hebben we liveprijsvergelijking geïntroduceerd. Je kan op het schap meteen zien wat het bij de grote concurrenten kost. Klanten hoeven niet meer naar buiten te lopen om daar op hun smartphone prijzen te gaan vergelijken. Zo haal je de drempel weg en dat slaat aan, ook de jonge klanten zien we weer naar binnen komen."

Midden in de zaak staat een demonstratiekeuken. "Klanten kunnen apparaten proberen of proeven wat je ermee kan maken. Met een broodje erbij verzinnen we daar ook alle creatieve nieuwe acties. Demonstraties, themadagen, een avond met 'grootmoeders wastips', experts die nieuwe mogelijkheden laten zien. Klanten worden enthousiast, vinden de allerlaagste prijs niet meer per se het allerbelangrijkst en doen ook weer ongeplande aankopen. Laatst kwam een vrouw voor een gloeilampje, maar die ging heel tevreden met onze beste frituurpan naar huis. Dan weet je dat je iets goed doet."

Vanaf nu wordt het alleen nog maar beter, is dan ook Van Dijks stellige overtuiging. "Dit concept is goed, het wérkt. Mijn ambities zijn terug, over een paar jaar behoren we weer tot de laatst overgebleven helemaal zelfstandige ketens."