Nieuws/Binnenland

Consumentenbond nomineert 'onzin-fabrikanten'

Welke fabrikant verkoopt de grootste onzin? Op de website van de Consumentenbond kunnen mensen de komende weken stemmen op drie producten die volgens de bond consumenten misleiden. De 'winnaar' van de daartoe in het leven geroepen Kletsmajoor Award wordt half augustus bekendgemaakt.

„Het gaat om producten die op het etiket een misleidend beeld geven en, nadat we de fabrikant om opheldering hadden gevraagd, ons allemaal smoesjes op de mouw proberen te spelden”, legt een woordvoerder van de Consumentenbond donderdag uit. Zoals bijvoorbeeld het potje guacamole van het eigenmerk van Albert Heijn. Daar zit 0,7 procent avocadopoeder in, terwijl dat toch het hoofdbestanddeel moet zijn van guacamole. De reactie van de supermarkt aan de Consumentenbond: Het is een guacamole-dipsaus en geen guacamole.

Ook frisdrank Rivella is genomineerd omdat het 'met natuurlijke ingredienten' claimt, maar er zitten drie synthetische zoetstoffen in. De reactie van Rivella: We spreken niet van “met alléén” natuurlijke ingrediënten.

Kletspraatjes

De derde genomineerde is het sapje Healthy People waar groot 'blauwe bosbes en framboos' op de verpakking staan, maar het hoofdbestanddeel (84 procent) is druivensap. Dat komt volgens de fabrikant omdat het zo'n goede smaakdrager is, maar waarom het niet op de verpakking staat is onduidelijk.

De Consumentenbond is een kleine twee jaar geleden begonnen met het inventariseren van 'kletspraatjes' op verpakkingen. In sommige gevallen hebben fabrikanten de verpakkingen inmiddels aangepast, zoals bijvoorbeeld rodedruivensap van Albert Heijn. Die bestaat voor slechts 20 procent uit rode druiven en de rest is witte druiven. Inmiddels staan er zowel witte als rode druiven op de verpakking.