Nieuws

Ondanks of dankzij recalls?

Verkopen General Motors in de lift

Het marktaandeel van General Motors in de Verenigde Staten is gestegen, ondanks alle terugroepacties die het merk de laatste tijd heeft gehad.

Marktaandeel

Het marktaandeel van General Motors in de Verenigde Staten was over januari nog 16,9 procent. In juni was het 18,8 procent. Analisten hadden volgens Automotive News juist verwacht dat de verkopen met 6,3 procent zouden afnemen. Dit omdat GM in januari begon met een enorme reeks terugroepacties. Vanwege dodelijke contactsloten, maar ook vanwege andere mogelijke problemen aan auto's. In totaal riep de autobouwer meer dan 25,7 miljoen auto's terug.

SUV's

Analisten hadden zich gebaseerd op de daling in verkoopcijfers van Toyota na terugroepacties van dat merk, een aantal jaren geleden. Bij GM lijken de terugroepacties juist voordelig voor een aantal dealers: klanten komen weer naar de showroom en kopen in sommige gevallen ook nieuwe modellen. Vooral een aantal grote SUV's doen het goed in de VS. De verkopen van de Cadillac Escalade stegen 84 procent, die van de Chevy Suburban zo'n 73 procent en de verkopen van de GMC Yukon verdubbelden zelfs. GM biedt klanten die met een teruggeroepen auto naar de showroom komen altijd 500 dollar korting op een gebruikte auto. Op een nieuwe auto krijgen ze altijd vier procent korting.