Nieuws/Binnenland

Zere oren bij hardrijden door tunnel van 50 miljoen euro

Intercity Hanzelijn op halve snelheid

Op de Hanzespoorlijn is een bouwblunder gemaakt, zegt een spoorwegingenieur. In de spiksplinternieuwe spoortunnel onder het Drontermeer zit een ontwerpfout.

Bouwer Ballast Nedam moest voor 50 miljoen euro een tunnel afleveren waar een trein met een snelheid van 200 kilometer per uur doorheen kon rijden, maar dat gaat niet. Een intercity kan maximaal 100 kilometer per uur halen, anders krijgen reizigers te veel last van hun oren, omdat de tunnel te krap is gebouwd.

„Het is ongelooflijk dom. Iedereen weet dat de luchtdruk enorm toeneemt met de snelheid. Deze tunnel had veel breder gemoeten om zonder problemen 200 kilometer te kunnen rijden”, zegt een spoordeskundige die ook voor ProRail werkt en anoniem wil blijven. „Een oplossing is dat NS met peperdure luchtdichte hogesnelheidstreinen gaat rijden, maar die heeft de NS niet en wil het bedrijf ook niet aanschaffen.”

Kamerlid Dik-Faber van de Christen Unie vraagt opheldering aan staatsecretaris Mansveld (Infrastructuur). „Door constructiefouten in de tunnel kunnen de treinen niet op snelheid blijven rijden. De afspraak was 200 kilometer per uur toen de Kamer jaren geleden akkoord ging met de Hanzelijn, maar nu blijkt dat 140 kilometer per uur al problematisch is. Hoe moet het als straks de snelle intercity’s beschikbaar komen. Ik wil weten wanneer ProRail dit probleem oplost.’’

Spoorbeheerder en opdrachtgever ProRail bevestigt de snelheidsvermindering en het reizigersongemak, maar vindt niet dat er een fout is gemaakt. „Machinisten remmen bij de tunnel op eigen initiatief af tot 80-100 kilometer per uur’’, zegt een woordvoerder van ProRail. „Maar de tunnel is volgens de juiste specificaties gebouwd. Voor treinreizigers is het vervelend, maar het levert geen gevaar voor de gezondheid op.’’

Nieuwe treinen

NS en ProRail hopen dat de nieuwe treinen, die NS gaat aanschaffen en die in 2021 in de dienstregeling worden opgenomen, het probleem oplossen. Deskundigen geloven er helemaal niks van. „Het probleem wordt alleen opgelost als er luchtdichte treinen komen, maar die koopt NS juist niet.’’