957860
Nieuws

Compensatie- regeling moet voorbeeld zijn voor Nationale- Nederlanden

Aegon voert druk op andere verzekeraars op

De manier waarop Aegon af wil van zijn eigen aandeel in de woekerpolisaffaire, voert de druk flink op bij andere verzekeringsmaatschappijen, die in de jaren negentig miljoenen soortgelijke polissen aan de man brachten.

De actie van Aegon zou vooral een voorbeeld moeten zijn voor Nationale-Nederlanden, dat volgende maand als NN Groep een notering krijgt aan de beurs. Dat stelt financieel adviseur en drijvende kracht achter de Koersplanregeling, Kapé Breukelaar.

NN heeft net een rondgang onder potentiële investeerders achter de rug en de begeleidende banken zijn nu open voor inschrijvingen van beleggers.

Om te kunnen bepalen wat zij overhebben voor een aandeel NN zullen professionele maar ook de kleine beleggers zich de komende dagen verdiepen in de ruim 700 pagina’s tellende prospectus van het verzekeringsconcern. Een van de risico’s die daarin staan vermeld, is de woekerpolisaffaire.

De maatregelen die in dat kader aan NN kunnen worden opgelegd „kunnen de verzekeringsactiviteiten van NN substantieel negatief beïnvloeden en materiële negatieve gevolgen hebben voor de activiteiten, reputatie en omzet”, bekent de verzekeraar in de prospectus. Een recent advies van de Advocaat Generaal van het Europese Hof in Luxemburg, waarin die zegt dat NN zijn klanten beter had moeten informeren over kosten die zijn ingehouden op de ingelegde premie van hun beleggingsverzekering, heeft dit risico recent dik onderstreept.

„Die woekerpolisaffaire hangt als een onzekere factor boven Nationale-Nederlanden en beleggers houden niet van onzekerheid”, waarschuwt Breukelaar.

Ook Aegon handelde uit vrees voor een golf van nieuwe procedures van andere polishouders, na de uitspraak van de Hoge Raad die betrekking had op een relatief kleine groep van verzekerden.

Redelijk

De vandaag gepresenteerde compensatieregeling werd opgesteld in overleg met stichting ’Koersplandewegkwijt’. De regeling is „redelijk en billijk”, zegt stichtingsvoorzitter Godfried Sippel, die zich tijdens het overleg liet bijstaan door Kapé Breukelaar. „Aegon heeft het product met terugwerkende kracht gerepareerd. De weeffout is eruit gehaald”, aldus Breukelaar.

De nieuwe regeling van Aegon en het dochterbedrijf Spaarbeleg geldt voor klanten die een van de volgende producten aanschaften: Koersplan, Bonusplan, Kapitaalplan, PremieSpaarplan, Spaareffect, AOW-privéplan, Mixplan, Koopsom, Toekomstplan, Vermogensplan, Fiscaalvoordeelplan en Garantieplusplan.

De afgelopen jaren heeft een rits aan claimclubs de schouders gezet onder het bestrijden van de woekerpoliseffecten van consumenten. De clubs hebben tot nu toe compensatieregelingen afgesproken ter waarde van naar schatting zo’n 2,5 à 3 miljard euro voor verschillende financiële producten van diverse aanbieders.

Verslaggever Bart Mos over de gevolgen voor polishouders en verzekeraars. Bekijk de video: