Nieuws
957870
Nieuws

Welkom bij de VROUW-zes-weken-fit-challenge

Start: beweging... De basis!

Beweging is nodig, simpel. Maar hoeveel beweging heeft een mens minimaal nodig om fit en strak door het leven te kunnen?

De basis (vuistregel) is de 30 minuten matige beweging per dag. Goed om te weten; je kunt beter elke dag bij elkaar opgesteld 30 minuten matig bewegen, dan alleen de twee intensieve momentjes op de sportclub ervaren.

Wat gebeurt er als je signalen van bewegingsarmoede negeert?

  1. Elke jaar word je dikker omdat je gewoon te weinig calorieën verbrandt. Reken maar uit als je binnen één jaar tijd al vijf kilo of meer aangekomen bent.
  2. Spieren worden slapper en verliezen hun functie. Je rug- en buikspieren verliezen langzaam hun kracht. Kun je het nog volhouden om je rug te strekken en je borst te openen? Als je dit niet langer dan een paar minuten vol kunt houden, is het tijd voor actie!
  3. Je wordt stijf. Stijfheid belemmert je bewegingsvrijheid.
  4. Je goede humeur en optimisme verdampen. Als je sport maakt je lichaam stoffen aan in je hersenen die ervoor zorgen dat jij je gelukkig voelt. Dat je het leven intenser beleeft.
  5. Je krijgt pijnlijke gewrichten. Beweging houdt de gewrichten soepel. De term ‘rust roest’ gaat hier op.

 

Heftige ziektes

Genoeg, nu stop ik. De lijst met klachten die je kunt krijgen door niet te bewegen is afschuwelijk lang. Over heftige ziektes als hart- en vaatziekte, diabetes type 2 en zelfs dementie op latere leeftijd zullen we het maar niet eens hebben. Ja, ook het risico daarop neemt toe als je te weinig beweegt.

Het is je nu duidelijk dat beweging net zo belangrijk is als eten, drinken en slapen. Vanaf vandaag ga je tot het bittere einde een levenslange bewegingsverplichting met jezelf aan. De basis is de 30 minuten matige beweging per dag!

Hiermee bedoel ik het totaal van het aantal minuten beweging dat je die dag gehad hebt. Fietsen naar je werk, wandelen, winkelen, de trap pakken, poetsen, tuinieren…

---Doe de test: hoe is het met jouw beweegpatroon gesteld?---

Een proces

Een nieuwe gezonde leefstijl is geen besluit, maar een proces. Implementeer de 30 minuten matige beweging in je leven. Start de zoektocht naar mogelijkheden en zie in elke vorm van beweging een kans.

Sterke buik- en rugspieren

Je hebt net gelezen dat je rug- en buikspieren flink te lijden hebben als je niet of nauwelijks beweegt.

Daarom ga je de trainingsfilmpjes van deze week, welke je ziet op deze pagina, minimaal drie keer uitvoeren.

3 x 15

Voer de 3 oefeningen achter elkaar uit, van elke oefening doe je 3 setjes van minimaal 15 herhalingen. Je mag meer herhalingen maken - net zoveel als je zelf aan kunt. Train nooit elke dag, streef naar 3 keer per week.

Laat je weten hoe het gaat?

Laat je weten hoe het met je gaat? Word lid van het VROUW-zes-weken-fit-challenge event op Facebook en/of like Fitnessbijbel voor vrouwen op Facebook voor extra stimulans en inspiratie!

Wil je meer? Lees dan  het boek Fitnessbijbel voor vrouwen en leer alles over het ontwikkelen van een gezonde leefstijl en het behalen van doelen.

Heel veel succes!

Marije