Nieuws/Binnenland
957926
Binnenland

'Braziliaanse voetbalcommentator' werkt op de zenuwen

Voetbalkijkers zijn het er roerend over eens: de 'Braziliaanse commentator' die namens een automerk tijdens élk WK-reclameblok keihard 'gooooal!' door de huiskamer schreeuwt, zorgt met afstand voor de meest irritante reclame van het hele toernooi.

Elke keer dat de zwaarlijvige Zuid-Amerikaan in beeld verschijnt, barst er op internet een storm aan kritiek los. „Wanneer worden we verlost van die stompzinnige schreeuwende commentator?", is een van de talloze spottende berichten op social media over de bezwete roeptoeter. „Ik word er helemaal gek van! Mocht ik al een Hyundai overwegen, dan wordt het nu definitief een ander merk."

Marketingmanager Jelle Holdinga van Hyundai, verantwoordelijk voor de campagne, kan zich de massale frustraties best voorstellen. „Irritatie en succes liggen in de reclamewereld heel dicht bij elkaar." Maar heeft het merk zich niet vergaloppeerd door kijkers dezelfde reclame twintig keer per avond voor te schotelen? „Voor een evaluatie vind ik het nog te vroeg."

Oordoppen

Daar hebben de vele klagers vooralsnog maling aan. „Ik doe oordoppen in als ik hem nog een keer hoor", zegt een verbolgen voetbalfanaat. Ook op de officiële website van Hyundia regent het klachten. „Verschrikkelijk, ik heb er geen andere woorden voor." En: ,,Volstrekte antireclame waarmee de plank volledig wordt misgeslagen. Ik word er misselijk van."

Gekwelde tv-kijkers zullen nog even moeten volhouden: pas na de poulefase komt Hyundai met een nieuw spotje. Zonder de Braziliaanse commentator.