Nieuws/Binnenland
957963
Binnenland

Waar sta jij voor?

Vorige week heb ik het boek ‘Mid Course Correction’ van Ray C. Anderson gelezen. Het is niet een recent, maar wel een relevant boek en het kan jou ook een bijzondere insteek bieden. Wat maakt jouw bedrijf uniek en hoe communiceer jij dit?

Ray Anderson is oprichter van het bedrijf Interface, in Nederland bekend van de Heuga tapijttegels. Tijdens zijn werkzame leven zag hij in dat de aarde misbruikt wordt door haar bewoners en dat met name het bedrijfsleven een belangrijke rol moet spelen in het hergebruik van grondstoffen. Zijn gedrevenheid gaat zo ver, dat in al zijn tapijtfabrieken ‘Mission Zero’ wordt aangehouden – vrij vertaald: wij onttrekken geen grondstoffen meer aan Moeder Aarde, wij streven naar nul afval, bij ons wordt alles hergebruikt.

Doing well by doing good!

Natuurlijk is dit streven ook iets wat jouw bedrijf bijzonder kan maken, maar het gaat nog verder. De auteur gelooft namelijk dat als zijn bedrijf het beste doet voor Moeder Natuur, dat potentiële klanten dit zullen waarderen en zijn bedrijf de voorkeur geven boven concurrenten. Zelfs ten aanzien van personeel geeft hij aan: “Als het salaris toereikend is en mogelijkheden voor persoonlijke groei worden geboden, dan willen medewerkers werken voor een bedrijf dat onderscheidend is, dat een hoger doel nastreeft.”

Uitdaging!

De vraag is dus eigenlijk heel simpel: wat maakt jouw bedrijf zó bijzonder dat klanten jou de voorkeur geven? Wat maakt jouw bedrijf zó bijzonder dat potentieel personeel voor jou kiest, ook al kunnen ze ergens anders meer verdienen? Ik daag je van harte uit om drie woorden op te schrijven, die jouw bedrijf typeren. Drie krachtige, kernachtige omschrijvingen van jouw bedrijf, die je duidelijk onderscheiden van de concurrent. Dat mogen dus niet woorden als ‘goede kwaliteit, service of dienstverlening’ zijn, want dat zegt ieder bedrijf van zichzelf.

Kloppend hart

Als je het kloppend hart van jouw bedrijf hebt beschreven (in drie termen), controleer dan eens of dit ook terugkomt op jouw website, in jouw offertes en in je personeelsadvertenties. Waarschijnlijk niet! Maar als jij niet vertelt waar jouw bedrijf voor staat, hoe moeten potentiële medewerkers en klanten dit dan weten? Hoe kunnen zij voor jou kiezen als jij geen reden hiertoe geeft?

Het beschrijven van jouw ‘kloppend bedrijfshart’ en dit als richtlijn gebruiken voor alle medewerkers, voor alle processen en voor alle reclame-uitingen zal jouw bedrijf zeker geen windeieren leggen.

Ik wens je er veel succes mee!