Oud Huijzer maakt een einde aan het idee dat luxe snelvarende tenders altijd duur moeten zijn. Ze brengen met de nieuwe 7 meter een boot op de markt die niet alleen comfortabel en snel is, maar met 175 pk onder de motorkap beduidend minder dan 50.000 euro zal kosten. Het uiterlijk van de Oud Huijzer 700 tender is zeker onderscheidend. En zoals altijd bij een controversieel ontwerp vinden mensen deze tender ofwel fantastisch of spuuglelijk. Feit blijft, dat de boot een klassieke ‘bakdekker-voorkant’ heeft, een moderne comfortabele kuip en een spiegel die lijkt op de achterkant van een raceauto uit de vijftiger jaren. De casco’s van de Oud Huijzer boten worden in Polen gemaakt en vervolgens in Nederland voorzien van detaillering en aandrijving. Voor deze tender is een scala van buitenboordmotoren vanaf 40 pk beschikbaar. De motor wordt onder de spiegelkap geplaatst, waar het geluid wordt gedempt en de motor aan het zicht onttrokken is. De geteste tender had een 115 pk Yamaha onder de kap, een viercilinder zestienklepper met standaard diefstalbeveiliging . Modern, sterk, stil en zuinig dus. Achter in de tender is een nette stuurconsole geplaatst met een comfortabele brede bestuurdersbank en twee halfronde banken er naast. Meer naar voren is aan stuurboord de trap naar de diepe en dus kinderveilige kuip. Aan de overzijde is een console, die is ingedeeld met een koelkast en het rvs spoelbakje. Voorin is de zelflozende kuip verlaagd en dat leidt tot een beschutte ruime zit onder de forse buiskap. Onder het voordek is een klein kajuitje met plek voor een chemisch toiletje. Eventueel zou dit ook gebruikt kunnen worden om er een kind een middagdutje te laten doen. Het polyesterwerk ziet er verzorgd uit. Verder is de boot voldoende, maar op een tamelijk basaal niveau afgewerkt. De zitplekken zijn comfortabel en er is overal voldoende opbergruimte voor een tocht van paar dagen. Met de buitenboordmotor in de bun vaart de tender ook op stationair niveau kinderlijk gemakkelijk. De draaicirkel is kort en er is maar weinig power nodig voor een soepele acceleratie. Al bij 2500 toeren komt de boot in plané en blijft versnellen tot bij ongeveer 5000 toeren de top van 31,5 knopen, ruim 55 km/uur is bereikt. De boot springt als een dolfijn over de golven en kraakt bij het neerkomen lichtjes, wat als een teken van plezier kan worden beschouwd. Het lijkt er op dat dit racemonster bedoeld is om op volle snelheid in de golven plezier te maken. De prijs voor de boot zonder motor bedraagt €19.950. Tel daar voor een 115 pk motor rond de €15.000 bij op en je hebt voor € 45.000 een comfortabele snelvarende tender met een opvallend uiterlijk. Scorebord Constructie *** Comfort en Ruimte **** Ergonomie *** Afwerking ** Vaareigenschappen *** Prijs/Kwaliteit **** Snelheid, geluid en verbruik toeren Snelheid Snelheid geluid Brandstofverbruik rpm knopen km/u dB(A) liters/min 700 2,2 4,1 57 1,5 1000 3,7 6,9 65 2,6 2000 6,3 11,7 73 6,3 3000 15,1 28,0 78 12,7 4000 23,5 43,5 83 20 5000 31,5 58,3 89 35,5 Technische Specificaties Lengte 7.00 m. Breedte 2.50 m. Aandrijving 40-115 pk Prijs boot: € 19.950 Meer informatie