Nieuws
962326
Nieuws

Pientere Renault Twingo

Voor het eerst in de geschiedenis is de Renault Twingo van meet af aan als vijfdeurs ontworpen, deelt hij zijn technische basis met de Smart en ligt de motor achterin.

Allemaal unicums voor deze tijd, maar de kenner weet dat Renault natuurlijk al veel eerder modellen met de motor achterin heeft gehad. Zie onder meer de oude Dauphines, de Renault 8 en de wat luxere Renault 10. En in de jaren tachtig kenden we de maniakale, ultrabreed geschouderde 5 Turbo, waarbij de viercilinder in lengterichting net voor de achteras lag.

Stabiliteitscontrole

Drie decennia later is er wat anders aan de hand, want je kunt in de nieuwe Twingo ook nog gewoon met z’n tweeën achterin zitten en de motor ligt nu overdwars helemaal achterin. Vandaar de uitgeklopte achterschermen, maar dat betekent óók achterwiel- aandrijving. Renault oppert echter dat de auto dankzij oplettende stabiliteitscontrole en abs als een voorwielaandrijver zal aanvoelen.

De afwijkende motorplaatsing komt niet uit de lucht vallen. Renault stelde zich met de Twingo ten doel om meer binnenruimte te creëren zonder de auto te laten groeien. Hoewel er nog geen specifieke maten bekend zijn, weten we al wel dat de lengte precies tussen de huidige en eerste Twingo uitkomt: zo’n 3,5 meter. Het origineel uit 1993 (dat maar liefst 14 jaar in productie bleef!) maakte furore als ruimtewonder, maar de nieuwe zal hem overtreffen. „Met de achterin geplaatste motor kan het dashboard verder naar voren worden geplaatst, waardoor je binnen compacte buitenafmetingen een grote cabine krijgt”, aldus Renault-designbaas Laurens van den Acker. Hij ziet met de Twingo het derde model van zijn hand in productie gaan, na de Clio en de Captur.

Samenwerking

Maar een geheel nieuw (afwijkend) platform ontwikkelen bleek al snel te duur om alleen te doen. Renault benaderde daarom in een vroeg stadium (2010) Daimler, dat net op zoek was naar manieren om de volgende generatie Smart te realiseren. De Twingo deelt zijn basis dus met de nieuwe tweedeurs Smart ForTwo en vijfdeurs ForFour, die deze zomer worden voorgesteld. Verrassend genoeg komt de Twingo alleen als vijfdeurs model, aangezien Renaults ervaring bij andere modellen is dat veruit het grootste deel van de klandizie zo’n praktischere variant prefereert. Er komen drie benzineversies. De direct ingespoten driecilinder, bekend uit de Clio, levert in de basisversie 65 pk. Met turbo komt het vermogen op respectievelijk 85 en 105 pk. Een RS- en dieselversie komen er niet. Zo’n supersnelle versie zou te veel in het vaarwater van de Clio komen, de tweede zou te duur zijn om te ontwikkelen. Voorlopig zijn er ook geen plannen voor een elektrische versie, hoewel het platform daar wel geschikt voor is.

Vier kleuren

Het uiterlijk kenden we al van de Z28, de wel heel erg blauwe conceptcar van precies een jaar geleden. De neus met zwaar verchroomd logo toont Renaults nieuws familiegezicht, erachter vind je de radiateur en de accu. De bagageruimte is gewoon achterin te vinden en dankzij de motor, die gekanteld ligt, is de inhoud volgens Renault gemiddeld. Stickers lijken weer helemaal terug sinds de jaren tachtig en ook op de Twingo kunnen melancholische dertigers en veertigers zich helemaal uitleven. De spiegelkappen en stoot- strips zijn eveneens te personaliseren. Het interieur blijft nog in nevelen gehuld. Renault wil alleen kwijt dat het kleurrijk en vrolijk wordt. Wanneer de Twingo het laatste seizoen van dit jaar op de markt komt, wordt hij leverbaar in vier kleuren: lichtblauw, wit, geel en rood. De nieuwe Twingo zal over dik twee weken op de Autosalon in Genève zijn publieksdebuut beleven.