Nieuws/Binnenland

Overheid moet zich op internet als betrouwbare partner gedragen

Ombudsman: Auto van het Rijk

Rudy* heeft een autobedrijf en koopt regelmatig auto’s om die te kunnen doorverkopen. Het Rijk verkoopt zijn overtollige goederen en inbeslaggenomen goederen via Domeinen Roerende Zaken. Op de website van de Domeinen ziet Rudy een keurige wagen. Op de foto’s is geen enkele schade te zien en Rudy biedt op de auto. Domeinen accepteert zijn bod.

Rudy laat een van zijn medewerkers de auto ophalen. Maar als de auto bij hem op het terrein komt, ziet Rudy iets waar hij niet blij van wordt. Het linker voorraam is afgeplakt met plakplastic en tape omdat er geen ruit in zit. En waar de tape heeft gezeten, is de lak op een aantal plekken beschadigd. Als Rudy dit had geweten, had hij een veel lager bedrag geboden. Hij vraagt Domeinen om de koopovereenkomst te ontbinden of, als alternatief, om hem de schade te vergoeden, dan knapt hij de auto zelf wel op.

Maar Domeinen wijst beide voorstellen af. ’Dan had u maar naar de kijkdagen moeten komen, mijnheer. Dan had u kunnen zien dat de auto in deze staat was.’

Chagrijnig

Rudy wordt er behoorlijk chagrijnig van. Hij vindt dat het kijken naar ter veiling aangeboden auto’s niet meer van deze tijd is. Via internet kun je tegenwoordig van alles kopen, maar als het gekochte tegenvalt eenvoudig terugsturen.

Ook de overheid biedt zijn diensten aan op het internet en heeft de plicht zich daarbij te gedragen als een betrouwbare partner. Juist de overheid moet in deze ontwikkelingen meegaan, zegt Rudy. ’Waarom zou ik nog naar eer en geweten mijn plichten willen nakomen, als de overheid dit zelf niet doet?’

Hij neemt contact op met de Nationale ombudsman en wij vragen aan Domeinen hoe het precies zit. Toen Domeinen de auto in bezit kreeg, was hij helemaal heel en zijn er foto’s van gemaakt en die zijn op de website gezet. Maar omdat de deuren op slot zaten en de autosleutels ontbraken, is een ruit ingeslagen om er in te kunnen komen. Normaal gesproken worden er dan nieuwe foto’s gemaakt en worden die op de website gezet, maar in dit geval is iemand dat vergeten.

De Nationale ombudsman vindt dat Rudy door deze onjuiste informatie niet de auto heeft gekregen waar hij op geboden heeft. De linker voorruit ontbrak, een essentieel onderdeel van een auto. De ombudsman vindt dat Domeinen de keuze heeft tussen twee mogelijkheden: of de overeenkomst wordt ontbonden en Rudy krijgt zijn geld terug. Of Rudy krijgt op een andere manier de schade van de ruit terug.

Over het algemeen denkt Domeinen altijd goed mee met burgers in problemen. Hier is waarschijnlijk iets mis gegaan, dat erkent Domeinen ook. We zijn heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, we hebben nog geen reactie van het Ministerie van Financiën gekregen.

*gefingeerde naam