Nieuws/Binnenland
965805
Binnenland

Proef snelbus regelrecht fiasco

Een 10,5 miljoen euro kostende proef met snelwegbussen lijkt een regelrechte flop te zijn.

Na drie jaar proefrijden met de bussen kan namelijk nog altijd niet worden bepaald of de inzet leidt tot minder files.

Uit de tussentijdse evaluatie van het project – dat is opgestart om automobilisten de bus in te loodsen – blijkt dat er simpelweg te weinig mensen aan hebben deelgenomen om er conclusies aan te verbinden.

Bovendien nam op het moment dat de pilot werd uitgevoerd, het aantal files al af omdat spitsstroken als extra rijbaan gebruikt werden en er door de economische crisis minder mensen onderweg zijn. De effecten van de komst van snelbussen in de ochtend- en avondspits laten zich dan ook niet meten.

Dat schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer over de proef ’Zeker met de bus’, waarbij gereden wordt over de A1 en A27. De eerste snelwegbus werd in 2011 gestart tussen Blaricum/Huizen en Amsterdam, het jaar erna volgde Almere naar Utrecht en de lijnen van Utrecht naar Breda en Oosterhout.

Aan de proef deden tot dusverre 471 reizigers mee, een extreem laag aantal als je weet dat er dagelijks 70.000 tot 90.000 automobilisten over de A1 en A27 razen. Van de reizigers die de bus instapten, nam voorheen bijna 60 procent anders de auto. De kennismaking met het openbaar vervoer beviel hen goed, getuige het rapportcijfer 7,6. Iets minder dan de helft van de deelnemers wil met de bus blijven reizen, de rest stapt de auto weer in.

Mansveld zegt nog geen besluit te nemen over de haalbaarheid van een netwerk van snelwegbussen in ons land. „Na afloop van de pilot zal eind 2015 nog een uitgebreidere evaluatie plaatsvinden.”