Nieuws/Binnenland
966063
Binnenland

Gumpert zoekt nieuwe doelgroep

Sportwagenfabrikant Gumpert wil een groter koperspubliek aanspreken en lanceert op de Autosalon van Genève (5-15 maart) de Apollo Speed. Met de versie richt de producent zich op een koperspubliek dat zich niet elk weekeinde op het circuit bevindt, maar de sportauto wel regelmatig op de openbare weg gebruikt.

Tijdens de ontwikkeling van de Apollo heeft de fabrikant zich nadrukkelijk gericht op de bochtstabiliteit, waar tijdens rijden op een circuit veel tijd is te winnen. De focus bij de Speed ligt echter op de stabiliteit in rechte lijn, zo legt een fabrieksmedewerker uit. "Daartoe is de carrosserie van de sportcoupé aangepast. Het front van de Speed is aërodynamisch verbeterd. In vergelijking met dat van het bestaande model is het geheel meer afgerond. Ook de airbox kent een gewijzigde vorm en achterop prijkt een subtielere spoiler. Tot slot, de wielen zijn voorzien van afdekplaten zoals we uit de Formule 1 kennen." Ondanks de serie modificaties haalt het model dezelfde topsnelheid van 360 km/h als de overige Apollo-modellen.

Gumpert levert de Speed met een 4,2 liter V8, waarop twee turbo's zijn aangebracht. De output ligt op 650, 700 of 800 pk, gelijk aan wat we van Gumpert gewend zijn. Door de overbrengingsverhoudingen aan te passen, is het prestatieniveau echter gewijzigd. De verhoudingen van de transmissie zijn zo gekozen dat de sportwagen minder hitsig op de snelweg is, wat betekent dat ze langer zijn gemaakt. Aan de onderstelafstelling heeft Gumpert niet hoeven te sleutelen. "We voorzien alle auto's van verstelbare schokdempers, zodat de klant altijd zijn specifieke comfort of rijdynamiek kan kiezen," aldus Gumpert.

De Speed staat per direct op de prijslijst. De fabrikant vraagt 401.000 euro voor de bolide. De eerste orders heeft het bedrijf al mogen noteren.