Nieuws/Binnenland
966064
Binnenland

Feestje bij Gumpert

Stel dat Peugeot of Opel voor elke veertigste auto die de fabriek uitrolt een persbericht rond zou sturen. We moeten er niet aan denken, en zeker onze IT-afdeling niet. De elektronische mailbox zou continu overbelast zijn. Toch besteedt het Duitse Gumpert aandacht aan het heuglijk feit vanwege de bouw van zijn veertigste auto.

Gumpert bouwt supersportwagens. Van dat opzienbarende, met de hand vervaardigde model verlaten slechts enkele exemplaren per jaar de fabriekspoort. Voor het bereiken van het 40e exemplaar had de onderneming nota bene drie jaar nodig. Exact drie jaar zelfs. En de Duitsers? Ze denken alleen al komend jaar 25 stuks van hun sportwagen te vervaardigen! Dat is zeer ambitieus. Blijkbaar wordt het fabrikantje uit Altenburg niet getroffen door de financiële crisis.

De Apollo gedoopte bolide is een onpraktische, razendsnelle sportwagen. De lichtgewicht sportcoupé met vleugeldeuren wordt aangedreven door een 4.2 V8-motor, die met behulp van twee turbo´s liefst 650 pk en 850 Nm produceert. Hij is in staat een top neer te zetten van rond de 360 km/h, terwijl de acceleratie 0-100 km/h 3 tellen in beslag neemt. Bizarre cijfers, maar de Apollo is ook een opmerkelijke verschijning. Hij lijkt op een langeafstandsracewagen voor de openbare weg. De neus is laag, de achterspoiler hoog. Welnu, om de buikschuiver voortaan iets makkelijk over een drempel te laten rijden introduceert Gumpert nu een liftsysteem, waardoor het front na een druk op een knop drie centimeter omhoog komt.

De Duitse onderneming wil het productievolume van 25 eenheden voor 2009 in hoofdzakelijke drie markten afzetten. Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. Duitsland eist 40% van de productie op, wat betekent dat 60% van de auto´s al de grens oversteekt. Het merk wil echter meer. Het bedrijf ziet potentieel in het oosten, zoals Rusland, Azië en Australië. Om het aantal exportmarkten te vergroten wordt gewerkt aan een rechtsgestuurde versie.

Wat kost zo´n speeltje eigenlijk? Gumpert vraagt voor de 4.2 v8 Bi-turboversie 301.600 euro, maar dat is dan zonder belastingen!