Nieuws
966224
Nieuws

Nederlanders terughoudend met delen informatie

Nederlanders van tussen de 18 en 36 jaar oud zijn opvallend terughoudend met het delen van hun persoonlijke informatie met grote bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van SDL. Zeker in vergelijking met leeftijdsgenoten in de Verenigde Staten is het verschil opmerkelijk.

Waar in de VS 52 procent van de ondervraagden er geen moeite mee heeft om persoonlijke informatie vrij te geven om de klantervaring bij een bedrijf te verbeteren, is dat in Nederland slechts 13 procent. Ook in omliggende Europese landen is de scepsis van consumenten groot. Inwoners van Groot-Brittannië zijn nog het meest vrijgevig, al blijft daar de teller op 37 procent steken.

Het überhaupt geven van informatie een een bedrijf - ook als deze door de persoon in kwestie wel vertrouwd wordt - is in Nederland een stuk minder vanzelfsprekend dan in het buitenland. In de VS geeft 60 procent van de ondervraagden persoonlijke info weg, in Nederland is dat slechst 26 procent.

Opvallend is dat voor inwoners van ons land iets tegenoer het delen van gegevens moet staan. Als er kortingen worden gegeven op producten of diensten, is namelijk 42 procent bereid om dit te doen. In andere landen loopt het percentage mensen dat bereid is  om info te geven en het percentage van zij die een beloning hiervoor vereisen, niet zo sterk uiteen als bij ons.