Nieuws/Binnenland
966273
Binnenland

Softwareontwikkelaar trekt AHnoniem in

Een softwareontwikkelaar uit Beverwijk heeft onder druk van Albert Heijn een applicatie offline gehaald die ervoor zorgde dat bonuskaarthouders anoniem, maar mét korting hun boodschappen kunnen afrekenen bij de Zaanse kruidenier.

Albert Heijn dreigde met juridische stappen tegen de jonge ondernemer Jan van Kampen van het bedrijf DoodleSoft om zijn app AHnoniem. Dat programma voor iPhone zou klantgegevens van verschillende bonuskaarthouders 'virtueel door elkaar husselen'. Klanten door heel Nederland delen hun bonuskaarten met elkaar, zodat Albert Heijn geen uitgebreide koopprofielen van klanten kan schetsen.

De supermarkt ontkent in het Leidsch Dagblad dat het dat zou doen. "Wij weten niets op individueel niveau. Pas wanneer jij je aanmeldt en we zien dat je vaak pindakaas koopt, kunnen wij jou aanbiedingen doen voor pindakaas. Andere gegevens verzamelen we niet. Dat mag niet en dat willen we niet, want wat zouden we daarmee moeten?", vraagt een woordvoerder zich af.

"Wat deze meneer wilde is wel korting krijgen, maar zo dat wij in de war raken doordat de streepjescodes over het hele land verspreid raken. Op zich mag dat, al zie ik het nut niet", reageert de zegsman. "Maar hij gebruikte ons logo en onze naam. Daarvan zeiden onze juristen: dat willen we niet. Vervolgwens heeft hij de hele app teruggetrokken. Dat was zijn keus."