Nieuws
967289
Nieuws

Klant mijdt koopavond

De traditionele koopavond in onze binnensteden kampt met sterk dalende belangstelling. In de afgelopen drie jaar is het aantal bezoekers fors gedaald, gemiddeld met dertig procent, berekende bureau CityTraffic dat de passantenaantallen in binnensteden bijhoudt.

Van de vier grote steden voelt Utrecht de meeste pijn. Daar halveerde het aantal mensen dat de wekelijkse koopavond bezocht in drie jaar. Ook Amersfoort doet het slecht. Alleen de koopavond in Amsterdam houdt stabiele bezoekersaantallen.

„De afnames zijn echt enorm”, zegt directeur Huib Lubbers van CityTraffic. „En die grote dalingen zie je eigenlijk in heel Nederland. In Leiden is zelfs discussie over het afschaffen van de koopavond. In ruil daarvoor zouden winkeliers op zaterdag langer open mogen zijn.”

Lubbers denkt dat vooral de zondagsopening de koopavonden op achterstand zet. „Dat is de laatste jaren sterk toegenomen. Daarnaast winkelen Nederlanders steeds gerichter.”

Drukke winkelstraten hebben opvallend genoeg meer pijn dan de rustige wijkwinkelcentra. „Daar waar altijd horden mensen waren, zoals de Rotterdamse koopgoot, lopen mensen het hardste weg. Dat komt vooral door hoge parkeertarieven in de binnensteden. Daar komt bij dat in wijken ook supermarkten deel uitmaken van winkelcentra.”

Volgens retaildeskundige Sabien Duetz ziet het er duidelijk niet goed uit voor de traditionele koopavond, door de economische tegenwind en de opkomst van internet. „’s Avonds gaan mensen er niet graag op uit, maar surfen wel op het net.”