Nieuws
967720
Nieuws

Briljanter

Eerste testnotities: Porsche Cayman GTS

Het is Porsche gelukt om een  briljante auto nog fijner te slijpen. Het resultaat is de Porsche Cayman GTS. We rijden hem op straat en op het circuit. In beide situaties schittert hij.

Powerband

Feitelijk is de GTS een gemodificeerde Cayman S met 15 pk en 10 Nm extra, waardoor het totaal van de 3,4 liter zescilinder uitkomt op 340 pk en 380 Nm. Standaard zijn het adaptieve PASM-onderstel, het Sport Chrono-pakket, alcantara accenten in het interieur, zwarte details op het koetswerk en 20-inch lichtmetalen wielen. Van die toegenomen kracht merk je vrij weinig, al lijkt hij bovenin net wat meer pit te hebben dan een gewone S. De duurdere (meer CO2!) handgeschakelde zesbak heeft nogal lange versnellingen, waardoor het niet altijd lukt om de boxer binnen zijn powerband te houden. Maar zelf schakelen blijft een vermakelijk onderdeel van de rijtaak. Daar zouden wij toch voor gaan, al heeft de zeventraps PDK-automaat iets kortere overbrengingen waardoor het makkelijker is om het beste uit de zescilinder te halen. Oja, klinken doet hij zeer fraai door de sportuitlaat.

Precisie

Maar waar het echt omgaat, is dat Porsche het voor elkaar gekregen heeft om een subliem rijdende auto nog fijner te maken. De carrosseriecontrole is beter en de reflexen een fractie sneller. Sturen doet hij vol gevoel en met precisie. Insturen gaat in de GTS lekker fanatiek en zodra hij leunt op zijn buitenste wielen kun je aan een mooie exit gaan werken. De GTS is een sportauto van heerlijke nuances met nauwelijks onderstuur en vaak ook niet meer dan een bandbreedte overstuur als je de achterwielen gaan voeden met pk’s. En dit alles is dagelijks te genieten, want zet de dempers in de softe stand en elegant neemt hij vervolgens hobbels.

R-versie

De Cayman GTS is er vanaf 92.800 euro met PDK-bak, de te prefereren handgeschakelde versie kost door een hogere CO2-uitstoot 96.022 euro. Daarvoor krijg je op de 911 GT3 na, de fijnste Porsche van het moment. Er is uiteraard ook een (iets softere en minder sterke) GTS-variant van de Boxster en die is er vanaf 88.900 euro. Begin juni staat het duo bij de dealers. Een hardcore R-versie volgt later, mogelijk met een zwaar getunede viercilinder turbomotor.