Nieuws/Binnenland
971671
Binnenland

SIRE geeft 17-jarigen het woord over toekomst

Koning Willem-Alexander arriveert tijdens de viering van het vijftigjarig bestaan van Stichting Ideele Reclame (SIRE).

Koning Willem-Alexander arriveert tijdens de viering van het vijftigjarig bestaan van Stichting Ideele Reclame (SIRE).

AMSTERDAM - In de jubileumcampagne Luister naar de toekomst laat SIRE zeventienjarige jongeren het woord. De Stichting Ideële Reclame, die vijftig jaar bestaat, presenteerde haar jubileumcampagne maandag in het Tropenmuseum in Amsterdam. Daarbij was koning Willem-Alexander aanwezig.

Koning Willem-Alexander arriveert tijdens de viering van het vijftigjarig bestaan van Stichting Ideele Reclame (SIRE).

Koning Willem-Alexander arriveert tijdens de viering van het vijftigjarig bestaan van Stichting Ideele Reclame (SIRE).

„Ons vijftigjarig bestaan is een mooi moment om het woord aan de nieuwe generatie te geven: zeventienjarigen. Deze generatie bepaalt hoe onze maatschappij er straks uit komt te zien”, zegt SIRE-directeur Lucy van der Helm. „Een toekomst die er wat hun betreft rooskleurig uitziet. Deze jongeren hebben echt wat te zeggen, ze verdienen een podium.”

Onder het motto ’We zijn zeventien en we hebben je wat te zeggen’ toont SIRE hoe de jeugd naar de toekomst kijkt. In een minidocumentaire van twee minuten komen jongeren aan het woord over onderwerpen als klimaat, zorg, immigratie, sociale zekerheid en arbeid. De twee minuten durende film wordt maandagavond uitgezonden op een groot aantal Nederlandse televisiezenders en is ook een week lang in de bioscoop te zien.

Dertig video’s

Naast de minidocumentaire en traditionele tv-commercials heeft SIRE dertig video’s geproduceerd met uitgebreide interviews met de jongeren over één specifiek onderwerp. Die zijn te zien op de website luisternaardetoekomst.nl. Zaid El Ouardani (17) zegt in een van de video’s: „Ik zou graag willen veranderen dat we wat respectvoller met elkaar omgaan. Dat we wat aardiger tegen elkaar zijn. Dat we nadenken over elkaars normen en waarden en niet zo egoïstisch alleen maar aan onszelf denken.” Bibi Joó zegt: „Die vrouwelijke premier? Die komt er hoor.”

Van der Helm zegt dat SIRE voor de jubileumcampagne bewust voor jongeren heeft gekozen. Dit is de generatie die de komende vijftig jaar kleur geeft aan de maatschappij. „Het was nog heel spannend wat ze zouden zeggen, want niets in de interviews is gescript.”