972082
Binnenland

Reclamebureau achter actie met banaan

De wereldwijde actie met bananen tegen racisme blijkt minder spontaan dan gedacht. De internethype komt uit de koker van een Braziliaans reclamebureau.

Barcelona-verdediger Dani Alves kreeg afgelopen weekeinde in het uitduel met Villarreal een banaan naar zijn hoofd geslingerd, waarna hij besloot de vrucht te pellen en op te eten. Zijn ploeggenoot Neymar riep vervolgens zijn collega's op een foto van zichzelf te maken met een banaan. Aan die oproep werd massaal gehoor gegeven door bekende voetballers. In groten getale plaatsen zij op internet selfies met een banaan in de hand, met daarbij de hashtag #weareallmonkeys.

Naar nu blijkt lag het idee voor de actie al een tijdje op de plank. Een reclamebureau uit Sao Paulo is de bedenker, zo geeft de vicedirecteur daarvan toe. Het bureau kreeg van de vader van Neymar de opdracht om iets tegen racisme te doen, nadat zijn eigen zoon slachtoffer was geworden. ,,We zochten naar een campagne tegen racisme, maar wel iets luchtigs en grappigs", aldus reclameman Guga Ketzer. ,,De foto en hashtag waren ons idee. De campagne was klaar; we wachtten alleen nog op het geschikte moment om te starten. Alves heeft ons dat gegeven."

Alves was zelf ook op de hoogte van de plannen van het bureau. Maar zijn besluit om de hem toegeworpen banaan op te eten, had daar niets mee te maken, beweert hij. ,,Mijn actie was wel spontaan. Het gebeurt spelers zo vaak, ook Neymar. Ik at de banaan op zonder daarbij na te denken."