9758
Binnenland

Volwassenen voor derde van ritprijs met OV

Fraude met kinderkaartjes fors probleem GVB

Voor dit soort reizigers is het kinderkaartje eigenlijk bedoeld.

Voor dit soort reizigers is het kinderkaartje eigenlijk bedoeld.

AMSTERDAM - Het GVB wordt massaal opgelicht. Volwassen klanten maken gretig gebruik van de kinderkaartjes tegen het gereduceerde tarief van 2,50 euro en besparen zo vijf euro per dag.

Voor dit soort reizigers is het kinderkaartje eigenlijk bedoeld.

Voor dit soort reizigers is het kinderkaartje eigenlijk bedoeld.

In diverse tabakswinkels in Zuidoost, Nieuw-West en Noord valt het op, erkennen de ondernemers desgevraagd. Deze zogenaamde ‘menselijke’ verkooppunten, in totaal rond de driehonderd door de hele stad, zijn sinds de invoering in april 2015 door het GVB geselecteerd voor de verkoop van de kinderkaartjes. Deze reisbewijzen voor de leeftijdscategorie 4 tot en met 11 jaar kunnen niet via kaartverkoopautomaten worden aangeschaft.

De verkoop van de knalroze 24-uurskaartjes voor junioren overstijgt inmiddels die van het plaatsbewijs voor volwassenen à 7,50 euro. In een sigarenwinkel in Zuidoost worden zelfs vijf keer zoveel kinderkaartjes verkocht als de reguliere vervoersbewijzen. De eigenaar van de tabakszaak: ,,Ik verbaasde me erover. Dagelijks verkoop ik ze. Soms vele kaartjes tegelijk. Op een gegeven moment daagde het me: ze reizen zelf op die kaartjes. Voor de gein zeg ik tegenwoordig tegen mijn klanten: ‘zo, jij hebt een groot gezin’. Als reactie krijg ik meestal een besmuikt lachje.”

Het GVB is op de hoogte van de fraude. ,,Het is erg jammer dat er door volwassenen misbruik wordt gemaakt van juist zo’n sympathiek kaartje, dat bedoeld is voor kinderen”, aldus een woordvoerder. Het GVB introduceerde de kinderkaart in april 2015 om het openbaar vervoer zo laagdrempelig mogelijk te maken. Vooral voor gezinnen wordt reizen per tram, bus en metro een stuk eenvoudiger en aantrekkelijker.

De taken van de GVB-controleurs, die de misbruik zouden moeten tegengaan, zijn sinds de introductie van de OV-chipkaart in 2006 en definitieve afschaffing van de strippenkaart in 2011 gewijzigd. De controle is voor een groot deel overgenomen door de poortjes bij de metro en het elektronisch betalen in de tram. De fraude met de kinderkaartjes wordt daarbij niet opgemerkt. Ook met het roze exemplaar gaat het poortje voor een volwassene gewoon open. Het kaartje hoeft ook niet getoond te worden. In een portemonnee wordt het, net als een gewone OV-chipkaart, ‘gelezen’ door de apparatuur van het GVB, zonder het verschil te zien tussen een volwassene of kind.

Boete

,,Het misbruik met de 24-uurskaart voor kinderen heeft onze speciale aandacht. Wij doen regelmatig onderzoek naar dit fenomeen grijsrijden, maar uit onze cijfers blijken de percentages laag”, aldus de woordvoerder.

Op de verkooppunten trekken ze dat ernstig in twijfel. Een franchiseondernemer van een grote keten in West: ,,Het is overal hetzelfde liedje. Mensen kopen massaal de roze kaartjes. En geef ze eens ongelijk. Als je niet wordt gecontroleerd, ga je toch ook niet meer betalen?”

Het GVB brengt momenteel in kaart hoe het misbruik van het kinderkaartje verder terug te dringen is. Gedacht wordt onder meer aan een andere wijze van verkopen om zo meer controle te krijgen. ,,En we voeren vervoersbewijscontroles uit op de plekken waar we vermoeden dat de fraude het grootst is. De boetes zijn vijftig euro, net als bij zwartrijden, plus vijftien euro administratiekosten. De ritprijs komt daar bovenop.”