975815
Nieuws

'Ophef België gratis reclame voor Ahold'

Alle rumoer die in België is ontstaan over de prijsconcurrentie van de Albert Heijn-filialen in het land, lijkt tot nu toe gratis reclame voor de supermarktketen te zijn. Dat zei analist Marco Gulpers van ING vrijdag.

Volgens Gulpers is er geen sprake van dat Albert Heijn zich niet aan de lokale regels houdt, bijvoorbeeld wat betreft personeel. Het concern heeft zich volledig naar de geldende codes gevoegd, aldus de marktvorser. ,,En als iedereen over Ahold heen valt dat ze zo goedkoop zijn, dan is dat gewoon free publicity''.

De afgelopen weken werd duidelijk dat Ahold in België, waar het concern rond de 20 supermarkten heeft, tot de goedkopere winkels hoort. De prijzen in het gebied waar een AH is gevestigd, liggen zo'n 10 procent lager. Verscheidene Belgische boerenorganisaties hebben geklaagd over het prijsbeleid van Albert Heijn, omdat het volgens hen nu steeds moeilijker wordt om correcte prijzen voor hun producten te ontvangen.

Aandelensplitsing

De Vlaamse premier Kris Peeters kondigde eerder deze week in de krant De Standaard aan verhaal te gaan halen bij Albert Heijn. Een woordvoerder van het concern liet donderdag tegen AFN echter weten op dat vlak nog niets van Peeters te hebben gehoord.

Ahold rondde vrijdag overigens ook zijn omgekeerde aandelensplitsing af, die bestond uit de samenvoeging van 13 aandelen met een nominale waarde van 0,30 euro per aandeel in 12 nieuwe aandelen met een nominale waarde van 0,01 euro per aandeel. De onderneming gaat nu weer verder met de restant van het tijdelijk uitgestelde inkoopprogramma van 2 miljard euro.

Prijzenoorlog

,,De markt zal zich nu weer gaan richten op de prijzenoorlog in Nederland en België'', verwacht Gulpers. ING denkt overigens dat het eerste kwartaal voor Ahold vrij moeilijk verloopt.

Het aandeel stond rond kwart voor elf 0,6 procent hoger op 14,19 euro.