975922
Nieuws

Sinkhole-drama: 'Niet alle Corvettes te redden'

VIDEO - Alle Corvette-modellen die door een sinkhole in het National Corvette Museum naar beneden waren gevallen, zijn inmiddels allemaal uit het gat getakeld. Maar of ze allemaal gerepareerd kunnen worden, is niet zeker.

Instabiele grond

De acht Corvettes zijn de afgelopen weken uit het gat getakeld dat veroorzaakt werd door een sinkhole. Deze ontstaan door het instorten van holtes in de bodem door het oplossen van kalksteen in water. Het redden van de Corvettes bleek nog best lastig, aangezien de grond waarop de takelwagens stonden niet heel stabiel was. De laatste naar boven gehaalde Corvette was een Mallett Hammer Z06 uit 2001 met ongeveer 700 pk.

Eerder werden al een Corvette ZR-1 Spyder uit 1993, een Corvette ZR1 "Blue Devil" uit 2009, een zwarte 1962 Corvette, een 1984 PPG Pace Car, een witte 1 Millionth Corvette 1992, een 1993 40th Anniversary Corvette en een 2009 1.5 Millionth Corvette naar boven gehaald.

De modellen hadden samen een waarde van meer dan 1 miljoen dollar. Zes exemplaren zijn eigendom van het museum, maar de ZR-1 Spyder en ZR1 Blue Devil zijn in handen van General Motors.

Schade te groot

Volgens de Amerikaanse Chevrolet-woordvoerder Monte Doran is het nog niet zeker of alle exemplaren gered kunnen worden. Sommige auto’s zijn er namelijk erg slecht aan toe, waaronder de 1.5 Millionth Corvette uit 2009 die door het zware gewicht van al het puin compleet in elkaar is gedrukt. “Het wordt een moeilijk besluit welke er wel en welke niet gered kunnen worden”, zegt Doran. De auto’s die eventueel worden afgeschreven, gaan niet naar het autokerkhof. “Ze maken nu onderdeel uit van het museum en de Corvette-geschiedenis.”

Meer bezoek

Door de sinkhole heeft het museum de afgelopen maand veel extra bezoekers mogen ontvangen. Zo kreeg het museum in maart zelfs 56 procent meer Corvette-fans over de vloer ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

VIDEO: De laatste Corvette wordt gered