975961
Nieuws

GM wist al jaren van ernstige mankementen

General Motors wist al meer dan tien jaar dat er problemen waren met een aantal van hun modellen. Dat blijkt uit documenten die het bedrijf bij de Amerikaanse overheid heeft ingeleverd.

Vorige maand droeg de regering GM op duizenden documenten te overhandigen. En alleen al uit de eerste zeshonderd pagina’s (onder andere interne mails en memo’s) blijkt dat de automaker dondersgoed wist dat er iets niet in de haak was.

Koppen rollen

Zowel technici van GM als vertegenwoordigers van onderdelenleverancier Delphi Automotive spreken in de documenten bijvoorbeeld over de problemen met slechte contactsloten, waar ook de in Nederland geleverde Opel GT last van had.

Inmiddels zijn er al twee GM-technici op non-actief gesteld en waarschijnlijk gaan er nog wel meer koppen rollen. Zowel Gary Altman als Ray DeGiorgio, de twee geschorste ingenieurs, komen voor in de eerste zeshonderd pagina’s aan GM-documenten.

Terugroepactie

GM heeft dit jaar aangekondigd miljoenen auto’s terug te roepen, omdat ze gevaarlijke technische problemen kunnen hebben. Zo kan bij diverse modellen de contactsleutel tijdens het rijden van de contactstand af gaan en daardoor houdt niet alleen de motor op, maar werken ook de airbags, stuurbekrachtiging en rembekrachtiging niet meer.

De problemen hebben in de Verenigde Staten al voor diverse ongelukken met dodelijke afloop gezorgd. GM wordt ervan beschuldigd al jaren van de mankementen af te weten, zonder dat de fabrikant er iets aan deed. En dat blijkt nu uit de vrijgegeven documenten.

Doofpotcultuur

Volgens Claire McCaskill, de voorzitter van de overheidscommissie die de GM-zaak onderzoekt, heerst er bij de autofabrikant zelfs een doofpotcultuur. Zo is het ontwerp van de slechte contactschakelaars in 2006 gewijzigd, maar kreeg het onderdeel daarna hetzelfde serienummer als het oude, alsof er niets veranderd was.

Ook loog ingenieur Ray deGiorgio tijdens een rechtszaak dat hij niet wist waarom de contactschakelaar in 2006 opnieuw is ontworpen. Uit de nu vrijgegeven documenten blijkt juist dat hij degene is geweest die daar toestemming voor gaf.

41 eurocent

GM heeft voor 2005 overigens laten berekenen wat het zou kosten om de slechte contactsloten te vervangen. Het bedrijf kwam uit op 57 dollarcent (41 eurocent) per auto, maar besloot het niet te doen omdat het er geen “business case” in zag.