976006
Binnenland

Vraag het de TU Delft

Automatisch landen

Vliegtuigen kunnen automatisch landen, maar wordt dit in de praktijk ook gedaan? En wat voor navigatiesystemen gebruiken piloten of de automatisch piloot hiervoor?

Joris Melkert, faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek:

"Moderne verkeersvliegtuigen kunnen volledig automatisch landen. Dat wordt ook regelmatig gedaan. Landen met behulp van de boordcomputer geeft goede landingen. Het voordeel van automatisch landen is dat de landingen onder gelijke omstandigheden precies gelijk zijn. Ook handmatig landen gebeurt regelmatig omdat piloten altijd in staat moeten zijn zelf een goede landing uit te voeren.

Het meest gebruikte navigatiesysteem is het Instrument Landing System (ILS). In de meest basale vorm is dit een soort klokje met daarop twee bewegende wijzers. De ene is horizontaal en kan op en neer bewegen. De andere is verticaal en kan naar links en naar rechts bewegen. Als vlieger moet je ervoor zorgen dat beide wijzers elkaar in het midden van het klokje kruisen. Dan zit je tijdens de nadering steeds op de juiste hoogte en niet te veel links of rechts van de baan. Het ILS brengt je zo naar de kop van de landingsbaan toe.

Vlak bij de baan wordt een nauwkeurige meting van de hoogte erg belangrijk. Dat wordt gedaan door een radiohoogtemeter. Die kan aangeven wanneer je er bijna bent en ervoor zorgen dat je tijdig het vliegtuig 'afvangt'. Dat wil zeggen dat je niet te hard op de baan terechtkomt. Staan de wielen eenmaal op de baan, dan wordt er geremd. Op de bovenkant van de vleugel worden dan ook de spoilers uitgeslagen om zo veel mogelijk weerstand te maken. Dat zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt."

Heeft u ook een vraag op wetenschappelijk gebied, dan kunt u deze sturen naar wetenschap@telegraaf.nl.