976048
Nieuws

Hoe kleur ons shopgedrag bepaalt

Tijdens het winkelen laten we ons, zonder dat we ons er bewust van zijn,  beïnvloeden door kleur. Talloze onderzoekers hebben zich al gebogen over dit fenomeen. De maker van deze video legt in een geanimeerde video nog eens uit waarom we in  een blauwe winkel eerder geneigd zijn te kopen dan in een rode.

Zo blijkt uit een van de onderzoeken dat er 15 procent meer kans is op terugkerende klanten bij een blauwe winkel dan bij de rood ingerichte variant.

Ook bij webwinkelen doet de kleur blauw het goed. Een meubelwebshop verkocht bijvoorbeeld twee keer zo veel bankstellen met een blauwe achtergrond dan wanneer het zelfde bankstel tegen een groene achtergrond aan de man werd gebracht. Ook de plaats van de informatieve tekst naast een producten speelt een belangrijke rol. Een onderzoek liet aan de hand van fmri-scans van ons brein zien dat bij items waar de tekst rechts stond, vaker op de koopknop werd geklikt, dan wanneer de tekst links van een product stond.